רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


פילוסוף יהודי | פילוסוף יהודי בעבר תשבץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה פילוסוף יהודי בעבר. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "פילוסוף יהודי" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה פילוסוף יהודי בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

מסע אל מוחות מבריקים: פילוסופים יהודים שעיצבו את ההיסטוריה

היכנסו לעולם מרתק של מחשבות פורצות דרך. הפילוסופיה היהודית, לעיתים נשכחת, היא אוצר בלום של רעיונות שעיצבו לא רק את העם היהודי, אלא גם את הפילוסופיה העולמית. בואו נצלול אל סיפוריהם והגותם של ארבעה ענקים אינטלקטואליים: ברוך שפינוזה, יצחק אברבנאל, אוריאל אקוסטה ויהודה הלוי. גלו כיצד הם התמודדו עם אתגרי זמנם, פרצו דרכים חדשות והשאירו חותם שנשאר רלוונטי גם היום.

ברוך שפינוזה: כשפילוסופיה פגשה מהפכה

ברוך שפינוזה (1632–1677), הוגה דעות הולנדי ממוצא יהודי-ספרדי, היה הרבה יותר מפילוסוף – הוא היה פורץ דרך אמיתי. שפינוזה, שמשפחתו שבה לחיק היהדות באמסטרדם, הציג תפיסה עולמית ששינתה את כללי המשחק: הוא האמין שהאל והטבע הם בעצם אותו הדבר, מציאות אחת גדולה ואינסופית. הרעיון הזה, שדחה את הקביעה שהאל הוא ישות נפרדת שמתערבת בחיי בני האדם, נחשב לחתרני במיוחד וגרם לנידויו החמור מהקהילה היהודית.

אבל שפינוזה לא עצר שם. הוא היה הראשון שביקר את התנ"ך בצורה שיטתית, וטען שזהו ספר שנכתב בידי בני אדם, ולא רק יצירה אלוהית. תובנה זו טלטלה את יסודות המחשבה הדתית באותה תקופה. עוד הוא שלל את ההפרדה המקובלת בין הגוף לנפש, וטען שהם שני היבטים של אותה מהות. שפינוזה גם האמין שכל מה שקורה בעולם נקבע מראש על ידי סיבות, ובכך ערער על הרצון החופשי שלנו. אך דווקא בתוך הקביעות הזו, הוא מצא סוג אחר של חירות – היכולת שלנו להבין איך העולם עובד ולפעול מתוך מחשבה הגיונית, ולא רק מתוך רגש. ספרו החשוב ביותר, "אתיקה", כתוב בצורה מסודרת כמו ספר לימוד במתמטיקה, והוא מזמין את הקורא למסע מחשבתי מרתק אל עומק הקיום האנושי. שפינוזה השפיע עמוקות על הפילוסופיה המודרנית ועל רעיונות חילוניים, והוא נחשב לדמות מפתח בהתפתחות החשיבה הרציונלית.

יצחק אברבנאל: ההוגה המדינאי שעיצב דור

דון יצחק אברבנאל (1437–1508) היה איש אשכולות נדיר, ששילב כישרון פוליטי יוצא דופן עם עומק פילוסופי. הוא שימש כשר אוצר משפיע בחצרות מלכי פורטוגל וספרד, אך במקביל הקדיש את חייו ללימוד ולהגות. אברבנאל נולד למשפחה יהודית מיוחסת וקיבל חינוך עשיר בתורה ובפילוסופיה. בפירושיו לתנ"ך, הוא לא רק הסביר את הכתוב, אלא התמודד עם שאלות מהותיות על העולם והאל, כשהוא בוחן דעות של הוגים שקדמו לו.

אברבנאל התנגד בתוקף לרעיון ש"העולם תמיד היה קיים" (תפיסה אריסטוטלית), וטען שבריאת העולם "יש מאין" היא אבן יסוד באמונה. בתחום המדיני, הוא התנגד לשלטון מוחלט של מלך אחד. בזכות ניסיונו הרב בענייני ממשל, הוא תמך ברעיון של "משטר מעורב" – כזה שמשלב אלמנטים של דמוקרטיה ושל אצולה, כדי למנוע ריכוז כוח. אברבנאל אף סבר שמלוכה אינה הכרחית ואף עלולה להיות מסוכנת. עמדותיו אלו השפיעו גם על חזונו המשיחי: הוא ראה במשיח מנהיג רוחני לעם, ולא שליט פוליטי. בשעותיו הקשות של גירוש ספרד, אברבנאל פעל בנחישות למנוע את הגזרה, ואף הציע סכומי עתק למלך פרננדו – אך לשווא. למרות הגלות והנדודים, הוא לא הפסיק ליצור, והותיר אחריו מורשת עשירה של מחשבה עמוקה ומסירות אין קץ לעמו ולמסורתו.

אוריאל אקוסטה: הטרגדיה של מחפש האמת

אוריאל אקוסטה (1585–1640), פילוסוף יהודי-פורטוגלי, הוא דמות נוגעת ללב, שסיפורה משקף את הקונפליקט הכואב בין אמונה אישית לחופש המחשבה. אקוסטה נולד למשפחת אנוסים וגדל כקתולי, אך לימודי התנ"ך העצמאיים שלו עוררו בו ספקות לגבי הדת שבה התחנך. כשעבר לאמסטרדם ושב רשמית ליהדות, הוא גילה שהיהדות הרבנית הייתה שונה ממה שדמיין, וממה שהבין מקריאתו הישירה של המקרא.

בחיבוריו, אקוסטה מתח ביקורת חריפה על התורה שבעל פה ועל פירושי המצוות הרבניים. הוא התמקד במיוחד בשלילת רעיון הישארות הנפש (שהנשמה נשארת בחיים לאחר המוות), בטענה שאין לכך בסיס מפורש בתנ"ך. עמדות אלו נתפסו ככפירה וגרמו לנידויו החמור מן הקהילה היהודית. הוא נאלץ לעבור טקסי השפלה פומביים, שכללו הלקאות ורמיסה על ידי הקהל – אירועים שהכניעו אותו נפשית. למרות זאת, הוא המשיך להחזיק בדעותיו בסתר, ובעקבות זאת הוחרם שוב. לבסוף, שבור מייאוש, אקוסטה שם קץ לחייו. יצירתו האחרונה, "דוגמת חיי אדם", תיארה את מסעו הרוחני. סיפורו של אקוסטה הפך לסמל למאבק על חופש המצפון והביקורת הדתית, והוא מזכיר לנו את המחיר הכבד שלעתים שילמו אלו שהעזו לחשוב אחרת.


יהודה הלוי: הפייטן של הכמיהה והפילוסופיה הרוחנית

רבי יהודה הלוי (1075 בקירוב – 1141), הידוע בכינויו ריה"ל, היה אחד מענקי הרוח של תור הזהב בספרד, ומהגדולים שבפייטנים והפילוסופים היהודים. שירתו המרטיטה, ובעיקר "לבי במזרח" ו"ציון הלא תשאלי", מבטאת כמיהה עזה לציון ואהבה עמוקה לארץ ישראל. ריה"ל חי בתקופה סוערת של מלחמות ושינויים, והסבל של עמו, יחד עם שאיפותיו הרוחניות, עיצבו את הגותו המיוחדת.

ספרו הפילוסופי המרכזי, "הכוזרי", כתוב בצורת דיאלוג מרתק בין מלך כוזר שהתגייר לבין חכם יהודי. בספר זה, ריה"ל הציע אלטרנטיבה מעניינת לגישה השכלתנית שהייתה נפוצה אז (שלפיה הכל נלמד מההיגיון). הוא טען שהשכל האנושי מוגבל, וכי ההתגלות האלוהית בהר סיני היא המקור היחיד והאמיתי להכרת האל ותורתו. עם זאת, הוא הדגיש שהתורה אינה סותרת את ההיגיון הבריא, אלא משלימה אותו בידע שמעבר ליכולת ההשגה האנושית. רעיון ייחודי נוסף שהציג הוא קיומו של "עניין אלוהי" מיוחד לעם ישראל, המאפשר נבואה וקשר ישיר עם האל, וקשור גם לקיום המצוות ולקשר לארץ. מסעו של ריה"ל לארץ ישראל בשלהי חייו, למרות הסכנות, מעיד על עוצמת כמיהתו. הוא נותר סמל למחויבות עמוקה לארץ ולדת. הגותו הפיוטית והפילוסופית של ריה"ל ממשיכה להדהד במחשבה היהודית, והוא נחשב לאחד מהוגי הציונות הדתית.

מגוון ומתח: דיאלוג מתמשך במחשבה היהודית

ארבעת ההוגים הללו, שפינוזה, אברבנאל, אקוסטה וריה"ל, משקפים את המגוון העצום והמתחים הפנימיים שאפיינו את הפילוסופיה היהודית. שפינוזה, בגישתו הרדיקלית, ייצג קריאת תיגר על המסורת. אברבנאל וריה"ל, לעומת זאת, פעלו בתוך המסגרת האמונית, אך הציעו חידושים והעמקות משלהם. אקוסטה, בדרכו הטראגית, מדגים את המחיר ששולם לעיתים על חופש מחשבה.

הדיאלוג ביניהם, בין אם ישיר ובין אם לא, עוסק בשאלות נצחיות: מה מקומו של האל בעולם? מהי חירות אמיתית? האם התבונה מספיקה להשגת אמת? וכיצד ניתן לשלב אמונה עם ביקורת? כל אחד מהם, בדרכו, הרחיב את גבולות המחשבה, ואת האופן שבו יהודים הבינו את עצמם ואת מקומם בעולם. מורשתם המשותפת היא לא רק תיעוד של עבר מפואר, אלא גם השראה למחשבה עכשווית על סוגיות של זהות, דת, מוסר ומדינה. הפילוסופיה היהודית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהוגים אלו, היא זרם חי ורלוונטי, שמעודד חקירה, ספק ויצירה מתמדת. בהצלחה !



מודעות



פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות:
 אלבו, בובר, פופר
פתרון 5 אותיות: מימון, פילון, קסירר

פתרון 6 אותיות: אקוסטה, הלברטל
פתרון 7 אותיות:
אברבנאל, דלמדיגו, שפינוזה (פילוסוף יהודי הולנדי)
פתרון 8 אותיות ומעלה: רוזנצווייג
פתרון של שתי מילים ומעלה:
אוריאל אקוסטה, ארנסט קסירר, ברוך שפינוזה, יהודה הלוי, יוסף אלבו, יוסף שלמה דלמדיגו, יצחק אברבנאל, מרטין בובר, משה הלברטל, פילון האלכסנדרוניה (פילוסוף יהודי-מצרי), פרנץ רוזנצווייג, קרל פופר, שלמה מימון
ביטויים דומים: שם של פילוסוף יהודי בעבר, פילוסוף יהודי בעבר מילון, פילוסוף יהודי בעבר 4 אותיות, פילוסוף יהודי שם משפחה, פילוסוף יהודי תשחץ
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

2 תגובות:

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו