מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם, קבלנו את ההגדרה רוח קלה. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "רוח קלה" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים כדוגמת: ידיעות אחרונות, מעריב או ישראל היום, וגם במגזינים השונים כמו: שבועון לאשה, פנאי פלוס ומוסף 7 ימים.
לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה רוח קלה בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.
הפעם, קבלנו את ההגדרה רוח קלה. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "רוח קלה" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים כדוגמת: ידיעות אחרונות, מעריב או ישראל היום, וגם במגזינים השונים כמו: שבועון לאשה, פנאי פלוס ומוסף 7 ימים.
לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה רוח קלה בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.
הכוח הבלתי נראה: מה גורם לאוויר לזוז ואיך זה מעצב את עולמנו?
אנו חשים אותה כליטוף ביום קיץ או כהצטנפות בקור המקפיא של החורף, אך מהי בעצם הרוח? התשובה מתחילה במרחק 150 מיליון קילומטרים מכאן, בשמש. אנרגיית השמש מחממת את פני כדור הארץ בצורה לא אחידה; אזור קו המשווה מקבל קרינה ישירה ומתחמם, בעוד הקטבים נותרים קרים. האוויר החם בקו המשווה, שהופך קל ודליל יותר, מתרומם ויוצר שבו האוויר דליל יותר, כלומר לחץ נמוך. במקביל, האוויר הקר והכבד מהקטבים שוקע וזורם על פני הקרקע כדי למלא את הריק שנוצר. התנועה הזו, מרכז של לחץ גבוה לרכז של לחץ נמוך, היא הרוח - ניסיון תמידי של האטמוספירה להגיע לשיווי משקל. אך כדור הארץ מסתובב, וכוח קוריוליס מסבך את התמונה, גורם לרוחות להסתובב בדפוסים גלובליים מורכבים במקום לזרום בקו ישר. הרוח הזו היא הרבה יותר מסתם תחושה על העור; היא מנוע אקולוגי אדיר המניע גלים באוקיינוסים, מפסל דיונות חול מדבריות, נושא אבקנים וזרעים כדי לאפשר לצמחים להתרבות, ומסייע לציפורים בנדידתן האפית.
לרתום את הבלתי נראה: איך הפכנו דחיפה פשוטה לאנרגיה מתוחכמת?
הרבה לפני שהבנו את המטאורולוגיה, האנושות ידעה שיש כוח באוויר הנע. אנרגיית רוח היא פשוט הפעולה של רתימת האנרגיה הקינטית (אנרגיית התנועה) הזו והמרתה למשהו שימושי עבורנו. מבחינה היסטורית, עשינו זאת בשתי שיטות עיקריות. השיטה הראשונה והאינטואיטיבית ביותר היא כוח הגרר - דחיפה ישירה ופשוטה. דמיינו מפרש של ספינת ויקינגים: הרוח פוגעת בבד ודוחפת את הספינה קדימה. זוהי גם הדרך שבה פעלו טחנות רוח הולנדיות אייקוניות, כשהרוח דוחפת את כנפי העץ הגדולות. השיטה השנייה, שהיא הבסיס לטכנולוגיה המודרנית, מתוחכמת בהרבה ומבוססת על כוח העילוי. זהו אותו עיקרון אווירודינמי שמאפשר לכנף מטוס לעוף. הלהבים המעוצבים בקפידה של טורבינה מודרנית גורמים לאוויר לזרום מהר יותר מעל צד אחד של הלהב מאשר מתחתיו. הפרש המהירויות יוצר הפרש לחצים ש"מושך" את הלהב בתנועה סיבובית, בדומה לאופן שבו כנף נמשכת כלפי מעלה. שיטת העילוי יעילה לאין שיעור מדחיפה ישירה, והיא זו שאפשרה את המהפכה המודרנית של הפקת חשמל מהרוח.
הענק המודרני: כך פועלת טורבינת רוח ומהו 'סוד הקסם' של המהירות
הענקים הלבנים והשקטים הפזורים בנופים רבים הם היורשים הטכנולוגיים של טחנות הקמח הישנות. טורבינת רוח היא מכונה מורכבת שתפקידה להפוך את כוח העילוי הסיבובי לחשמל. רוב הטורבינות שאנו רואים הן מסוג ציר אופקי (HAWT), דמויות מדחף ענק הניצב על מגדל גבוה. הן יעילות מאוד, אך מחייבות מנגנון כוונון שיפנה אותן תמיד ישירות אל הרוח. סוג נוסף, נפוץ פחות, הוא ציר אנכי (VAWT), שנראה לעיתים כמו מקצף ביצים ענק. יתרונו בכך שהוא קולט רוח מכל כיוון ואינו זקוק לכוונון, אך לרוב נצילותו נמוכה יותר. אך הסוד האמיתי לכדאיות של טורבינת רוח נעוץ בנוסחה פיזיקלית אחת: כמות האנרגיה הפוטנציאלית ברוח אינה גדלה ביחס ישר למהירותה, אלא ביחס למהירות הרוח בחזקה שלישית. זו לא טעות הקלדה. המשמעות היא שאם מהירות הרוח מוכפלת (למשל, מ-15 קמ"ש ל-30 קמ"ש), כמות האנרגיה הזמינה לטורבינה קופצת פי שמונה. זו הסיבה שמיקום הטורבינה קריטי כל כך, וזו הסיבה שמהנדסים שואפים לבנות מגדלים גבוהים יותר ויותר, שם הרוחות חזקות ויציבות יותר.
המחיר והתמורה: הדילמה הגדולה של אנרגיית הרוח
אז אם הרוח היא בחינם, נקייה ובלתי נדלית, מדוע העולם עדיין לא מכוסה כולו בטורבינות רוח? משום שלצד היתרונות הברורים, קיימים אתגרים מורכבים. היתרונות ברורים: זהו מקור אנרגיה מתחדש שאינו פולט גזי חממה או מזהמים, ועלויות התפעול שלו נמוכות לאחר ההקמה. לעיתים קרובות, הרוח חזקה ביותר דווקא בשיא החורף, בדיוק כאשר צריכת החשמל לחימום בשיאה. אולם, החיסרון המהותי ביותר הוא אי-הרציפות. הרוח לא תמיד נושבת כשאנחנו צריכים את החשמל, והיא לא תמיד נושבת בעוצמה הנדרשת. הדבר מחייב פתרונות אגירת אנרגיה יקרים או גיבוי מתחנות כוח אחרות. לצד זאת, קיימות השפעות סביבתיות מקומיות: הטורבינות דורשות שטחי קרקע נרחבים, הן מייצרות רעש (גם מכני וגם אווירודינמי מסיבוב הלהבים), ויש הטוענים שהן פוגעות בנוף. הסוגיה הרגישה ביותר היא הפגיעה בבעלי כנף - עופות, ובמיוחד עטלפים, עלולים להתנגש בלהבים המסתובבים במהירות. מדובר באתגר הנדסי וסביבתי אמיתי הדורש תכנון קפדני ואיזון עדין בין צרכים.
למדוד את הבלתי נראה: סודותיהם של השבשבת ומד הרוח
אי אפשר לנצל משהו שאי אפשר למדוד. כדי להקים חוות רוח רווחית, להטיס כלי טיס בבטחה או פשוט לחזות את מזג האוויר, אנו חייבים לדעת שני דברים: לאן הרוח נושבת, וכמה חזק. כאן נכנסים לתמונה שני מכשירים קלאסיים. הראשון הוא השבשבת, שתפקידה לקבוע את כיוון הרוח. זהו מכשיר בעל הנדסה פשוטה וגאונית: הוא בנוי כך שמשקלו מאוזן לחלוטין משני צידי ציר הסיבוב, אך שטח הפנים של שני צדדיו אינו שווה. הצד בעל שטח הפנים הגדול יותר (ה"זנב") נדחף חזק יותר על ידי הרוח, מה שמאלץ את השבשבת להסתובב עד שהצד הצר יותר (ה"חץ") פונה ישירות אל מקור הרוח. המכשיר השני הוא מד רוח (אנמומטר), המודד את מהירות הרוח. הדגם המוכר ביותר הוא מד כפות (לרוב שלוש), המסתובב על ציר אנכי - מהירות הסיבוב שלו נמצאת ביחס ישר לעוצמת הרוח. דגמים אחרים דומים למדחף קטן המסתובב על ציר אופקי. כיום, תחנות מטאורולוגיות רבות עוברות למדי רוח אולטרה-סוניים - מכשירים מתקדמים ללא חלקים נעים, המודדים את מהירות הרוח על ידי שליחת פעימות קוליות בין חיישנים ובדיקת ההפרש הזעיר בזמן המעיד על מהירות האוויר שנע ביניהם.
בין רמת הגולן לציר הנדידה: האתגר הישראלי של אנרגיית הרוח
ומה קורה אצלנו בישראל? על הנייר, לישראל יש פוטנציאל מצוין לייצור חשמל מרוח, בעיקר באזורים ספציפיים כמו רמת הגולן (במיוחד "קו התלים" המזרחי), הרי הגלבוע ואזורים הרריים נוספים. ואכן, הוקמו מספר חוות רוח במיקומים אלו, כמו החווה הוותיקה בהר בני רסן או החווה הגדולה בעמק הבכא. אך כאן, יותר מבכל מקום אחר בעולם, הסיפור מסתבך. ישראל יושבת על אחד מצירי נדידת הציפורים החשובים והעמוסים ביותר בכדור הארץ. מדי שנה, מאות מיליוני ציפורים חולפות בשמי המדינה בדרכן מאפריקה לאירופה ואסיה, ובחזרה. למרבה הצער, אותם מסדרונות אוויר חזקים שהופכים את רמת הגולן לאידיאלית עבור טורבינות, הם גם נתיבי הטיסה המועדפים על עופות דורסים וציפורים גדולות. הדבר יוצר "קונפליקט בין ירוק לירוק" - הרצון לייצר אנרגיה ירוקה ונקייה מתנגש חזיתית בצורך להגן על הטבע ועל אוכלוסיות ציפורים נדירות. התנגדות עזה של ארגונים סביבתיים, לצד מגבלות ביטחוניות (הטורבינות עלולות להפריע למערכות מכ"ם), הפכו את קידום אנרגיית הרוח בישראל לאתגר מורכב במיוחד, הדורש פתרונות יצירתיים ופשרות כואבות. בהצלחה !
מודעות
פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות: זפיר
פתרון 5 אותיות: צפריר (רוח בוקר קלה)
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה:
ביטויים דומים: רוח קלה מילון, רוח קלה פירוש, רוח קלה מילה נרדפת, רוח קלה 4 אותיות
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!
נשבוב
השבמחק