רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


צמח מן הקטניות תשבץ | מן הקטניות תשחץ | צמח מאכל מן הקטניות

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה צמח מן הקטניות. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "מן הקטניות" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה מן הקטניות בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

מאפיינים וטקסונומיה של קטניות

קטניות (Fabaceae), הידועות גם כלגומים, הן אחת ממשפחות הצמחים הגדולות והחשובות ביותר בעולם. משפחה זו כוללת למעלה מ-19,000 מינים של עשבים, שיחים ועצים הנפוצים בכל רחבי העולם. קטניות מאופיינות בפרי ייחודי, התרמיל, המכיל את הזרעים והמיועד להפצתם. עלי הקטניות הם עלים מורכבים, עם עלעלים הניתנים להיפרדות.

מבחינה טקסונומית, משפחת הקטניות מחולקת לשלוש תת-משפחות עיקריות: קסאלפיניים (Caesalpinioideae), מימוסיים (Mimosoideae) ופרפרניים (Faboideae). עד לאחרונה, חלוקה זו הייתה מקובלת, אך בשנת 2009 פורסמה רשימת סדרות ומשפחות של צמחים המכונה APG III, שאיחדה את שלוש תת-המשפחות הללו למשפחה אחת - קטניות. שינוי זה התבסס על מחקרים סיסטמטיים, פילוגנטיים ואבולוציוניים.

חשיבות הקטניות בתקופת הברזל

הקטניות שיחקו תפקיד חשוב בדיאטה ובחקלאות של תושבי ארץ ישראל בתקופת הברזל. ממצאים ארכאולוגיים מעידים על גידול מסיבי של מינים כמו עדשה, כרשינה, פול וטופח. קטניות אלו סיפקו מקור חלבון חיוני, במיוחד לאוכלוסיות שנזקקו להשלמה תזונתית מעבר לדגנים. יתרונן של הקטניות היה גם בעיתוי הבשלתן, שקדם לדגנים וסיפק רצף של מקורות מזון לאורך השנה.

בישול קטניות

תהליך הבישול הוא חיוני להכנת קטניות למאכל. השריית הקטניות במים לפני הבישול מקצרת את זמן הבישול, מרככת אותן ומפחיתה את ריכוז החומרים הגורמים לגזים. מסורות בישול שונות התפתחו סביב קטניות, כגון השריה במים עם מעט סודה לשתייה. במטבחים ערביים במזרח התיכון, נהוג להשרות קטניות כגון חומוס ופול במהלך הלילה לפני בישולן למחרת.

שעועית העין השחורה (לוביה): קטניה אפריקאית מגוונת

שעועית העין השחורה, הידועה גם בשם לוביה, היא קטניה שמקורה באפריקה והתפשטה לאזורים רבים בעולם. היא מאופיינת בזרעים קטנים ועגולים בעלי "עין" שחורה, ומגיעה במגוון צבעים וגדלים. הלוביה היא מקור מצוין לחלבון, סיבים תזונתיים וברזל, והיא משמשת במגוון רחב של מאכלים, מתבשילים ועד סלטים.

תורמוס: מרפא ומזון

התורמוס (Lupinus) הוא סוג של קטניות הכולל מאות מינים. זרעי התורמוס מכילים חומרים מרים ורעילים, אך לאחר השריה ובישול הם הופכים למאכל מזין ובריא. התורמוס עשיר בחלבון וסיבים תזונתיים, והוא מכיל גם חומרים בעלי סגולות רפואיות. בעבר, התורמוס נחשב למאכל עניים, אך כיום הוא זוכה להכרה מחודשת בשל יתרונותיו הבריאותיים.

שיטה סלילנית

השיטה הסלילנית (Acacia raddiana) היא עץ מדברי קוצני ממשפחת הקטניות, הצומח בר בערבה ובחלקים מהנגב. עץ זה בעל שורשים ארוכים ומסתעפים המאפשרים לו לנצל מי תהום עמוקים. הוא משיר חלק מעליו בקיץ, אך בסתיו מתפתחים עליו פרחים לבנים מדיפי ריח. פירותיו הם תרמילים מסולסלים עם זרעים קטנים. השיטה הסלילנית מהווה בית גידול לבעלי חיים רבים והיא מוגנת בישראל.

חרוב מצוי

עץ החרוב המצוי (Ceratonia siliqua) הוא עץ נשיר ממשפחת הקטניות, הצומח בר ובתרבות סביב אגן הים התיכון. גובהו של העץ עשוי להגיע עד 10 מטרים, עם נוף עגול ורחב. עליו מורכבים מנוצים עם עלעלים רחבים וסגלגלים. הוא פורח באוקטובר ופריו הוא תרמיל ארוך, חום-שחור, עם ציפה מתוקה הראויה למאכל אדם ובעלי חיים. בישראל, עץ החרוב מוכרז כערך טבע מוגן.

קידה שעירה

הקידה השעירה (Calicotome villosa) היא שיח קוצני ענף המאפיין את חבל הצומח הים-תיכוני. השיח מתפשט במהירות באזורים שחווים הפרעות כמו שריפות, מכיוון שזרעיו נובטים היטב לאחר שריפה. גובהו עד 1.8 מטר, עם ענפים מסתיימים בחודים דוקרניים. עליו תלתניים מלבלבים באביב ונושרים מהר. פרחיו הצהובים משמשים להכנת ריבות במטבח הערבי. שמו המקראי המסורתי של השיח הוא "אזרח".

איסור אכילת קטניות בפסח

איסור אכילת קטניות בפסח הוא מנהג שהתקבל בחלק מקהילות ישראל כתוספת הרחקה מאכילת חמץ בחג הפסח, על אף שקטניות עצמן אינן נחשבות לחמץ. לפי מנהג זה נמנעים מאכילת אורז וכן מיני קטניות שונים, כגון שעועית, סויה, פול, עדשים וחומוס. במנהג זה נכללים למשל גם התירס השייך לקבוצת הדגנים, והחרדל ממשפחת המצליבים. האיסור נהוג בעיקר בקהילות אשכנז, באופן חלקי בקהילות צפון אפריקה (בעיקר מרוקו), וגבולותיו משתנים לפי מנהגים.

מקור המנהג הוא בדרשה של רבי אלעזר מוורמס בסוף המאה ה-12, שציין "ומה שאין אוכלין פולין ועדשים, מפני שיש בהן חיטין". בהמשך, בספרי הראשונים כמו הגהות רבנו פרץ ו"מרדכי", המנהג הובא כנוהג קיים בהיקף מסוים. טעמים נוספים לאיסור היו החשש מתערובת דגנים בקטניות, והדמיון בהכנתן לדגנים שיכול לגרום לבלבול.

לסיכום, מדריך זה סקר את מאפייני משפחת הקטניות, טקסונומיה, חשיבותן ההיסטורית ושימושיהן המגוונים. מתוארים גם מינים ספציפיים של קטניות המופצים בישראל ובאזור, תוך התמקדות בהיבטים הבוטניים, האקולוגיים והתרבותיים שלהם. מידע עדכני ומקיף זה מספק הבנה נרחבת של משפחת הצמחים החשובה הזו.
בהצלחה !



מודעות





פתרון 2 אותיות:  מש
פתרון 3 אותיות: מאש, ניל, פול (מן הקטניות), קדד, שוש
פתרון 4 אותיות: בוטן, בקיה, דבשה, חמצה, חרוב, טופח, סויה (צמח מאכל מן הקטניות), קידה, רותם, שברק, תלתן
פתרון 5 אותיות: אספסת, אפונה (מהקטניות), חומוס (מן הקטניות), לוביה, לוטוס, עדשים, צאלון, שלטית
פתרון 6 אותיות: כרבולת, כרשינה, שעועית, תורמוס
פתרון 7 אותיות:  אחירותם, בוהיניה, גרגרנית
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה: אגוז אדמה, אפונת שלג
ביטויים דומים: מה זה צמח מן הקטניות, צמח מן הקטניות 6 אותיות, צמח מן הקטניות מילון, צמח מן הקטניות פירוש, צמח מן הקטניות תשחץ, מן הקטניות 3 אותיות, צמח מאכל מן הקטניות 4 אותיות, ממשפחת הקטניות
מחפשים תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
עזרנו לכם למצוא את הפתרון ? תפרגנו לנו בלייק! 
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו