מורדו פתרון תשחצים. כל התשובות בחינם. התשובות להגדרה מלך עילם | מלך עילם מילון הן:
עילם: המעצמה האחרת שההיסטוריה כמעט שכחה
כשחושבים על "ערש הציביליזציה", המחשבה נודדת מיד למסופוטמיה - לשומר, אכד ובבל. אבל ממש מעבר לנהר, בדרום-מערב איראן של ימינו, שכנה במשך כמעט 3,000 שנה יריבה שוות כוחות, מעצמה אדירה שעיצבה את גורל המזרח הקדום לא פחות משכנותיה המפורסמות. זו הייתה ממלכת עילם. עם מרכזים עירוניים אדירים כמו שושן שבעמק הפורה ואנשאן שברמות הגבוהות, עילם לא הייתה רק "שכנה". היא הייתה הכוח הנגדי, בעלת הברית האסטרטגית, והיריבה המרה שניהלה מערכת יחסים מורכבת של מלחמה, מסחר ודיפלומטיה עם כל מי ששלט במסופוטמיה. סיפורה, המתחיל באלף השלישי לפנה"ס ומסתיים רק עם השתלבותה הסופית באימפריה הפרסית ב-539 לפנה"ס, הוא סיפור על חוסן, זהות ייחודית, וכוח צבאי ותרבותי שהטיל את צלו על האזור כולו.
חידת השפה: קול שנעלם ופוענח מחדש
אחד המאפיינים המרתקים ביותר בתרבות העילמית הוא המסתורין שאופף את זהותה הלשונית. השפה העילמית נחשבת כיום לשפה מבודדת - כלומר, למרות עשרות שנות מחקר, בלשנים טרם הצליחו להוכיח קשר גנטי בינה לבין כל משפחת שפות מוכרת אחרת, כמו השפות השמיות (אכדית או עברית) או ההודו-אירופיות. עובדה זו הופכת את הבנת עולמם של העילמים למאתגרת במיוחד. לאורך ההיסטוריה הם השתמשו בשלוש מערכות כתב שונות: הכתב הפרוטו-עילמי הקדום, שנותר בלתי מפוענח עד ימינו, הכתב העילמי הקווי (Linear Elamite), ששימש לתקופה קצרה ורק לאחרונה, בפריצת דרך מדעית שפורסמה ב-2022, טען צוות חוקרים בראשות פרנסואה דסה כי הצליח לפצח את רובו, ומערכת הכתב העיקרית שלהם, כתב יתדות עילמי, שאותה אימצו והתאימו מכתב היתדות האכדי. מכיוון שחלק גדול מהטקסטים שלהם עדיין לא פוענח במלואו, חלק ניכר מהידע שלנו כיום על עילם מגיע, באופן אירוני, דווקא מהארכיונים של אויביהם, הבבלים והאשורים, שתיעדו בפרוטרוט את מלחמותיהם נגדה.
הממלכה הקדומה: המאבק שחישל אימפריה
תקופתה המוקדמת של עילם הייתה סוערת, והתאפיינה במאבק עיקש על עצמאות ודומיננטיות. השושלות הראשונות, כמו אוואן ושימשקי, ניהלו מלחמות בלתי פוסקות מול המעצמות שעלו במסופוטמיה. סרגון מאכד, מייסד האימפריה הראשונה בעולם, התפאר בכיבוש עילם, אך שליטתו הייתה זמנית. בתגובה, מלכים עילמים חזקים כמו קוּטיק-אינשוּשינאק (סביב 2240 לפנה"ס) הצליחו לאחד את הממלכה, להדוף את האכדים, ואף לקדם בגאווה את הכתב העילמי הקווי כהצהרת עצמאות תרבותית. אולם, האירוע המכונן של תקופה זו, שהדהד ברחבי המזרח הקדום, התרחש סביב שנת 2004 לפנה"ס. מלך עילם, קינדאטוּ משושלת שימשקי, ביצע את הבלתי ייאמן: הוא פלש למסופוטמיה, החריב עד היסוד את העיר האגדית אור, בירת האימפריה השומרית, ושבה את מלכה האחרון, איבי-סין. במכה אחת, עילם היא זו ששמה קץ לשושלת שוּמֶר הגדולה האחרונה. מאוחר יותר, בתקופת שושלת אפרתי, הגיעה יוקרתה של עילם לשיא כה רם, עד שמלכים אדירים כמו חמורבי מלך בבל פנו אל המלך העילמי צִוַפַּלַרְחֻחְפַּךּ בתואר הכבוד "אבא", הכרה ברורה במעמדו כבכיר מלכי האזור.
עילם: המעצמה האחרת שההיסטוריה כמעט שכחה
כשחושבים על "ערש הציביליזציה", המחשבה נודדת מיד למסופוטמיה - לשומר, אכד ובבל. אבל ממש מעבר לנהר, בדרום-מערב איראן של ימינו, שכנה במשך כמעט 3,000 שנה יריבה שוות כוחות, מעצמה אדירה שעיצבה את גורל המזרח הקדום לא פחות משכנותיה המפורסמות. זו הייתה ממלכת עילם. עם מרכזים עירוניים אדירים כמו שושן שבעמק הפורה ואנשאן שברמות הגבוהות, עילם לא הייתה רק "שכנה". היא הייתה הכוח הנגדי, בעלת הברית האסטרטגית, והיריבה המרה שניהלה מערכת יחסים מורכבת של מלחמה, מסחר ודיפלומטיה עם כל מי ששלט במסופוטמיה. סיפורה, המתחיל באלף השלישי לפנה"ס ומסתיים רק עם השתלבותה הסופית באימפריה הפרסית ב-539 לפנה"ס, הוא סיפור על חוסן, זהות ייחודית, וכוח צבאי ותרבותי שהטיל את צלו על האזור כולו.
חידת השפה: קול שנעלם ופוענח מחדש
אחד המאפיינים המרתקים ביותר בתרבות העילמית הוא המסתורין שאופף את זהותה הלשונית. השפה העילמית נחשבת כיום לשפה מבודדת - כלומר, למרות עשרות שנות מחקר, בלשנים טרם הצליחו להוכיח קשר גנטי בינה לבין כל משפחת שפות מוכרת אחרת, כמו השפות השמיות (אכדית או עברית) או ההודו-אירופיות. עובדה זו הופכת את הבנת עולמם של העילמים למאתגרת במיוחד. לאורך ההיסטוריה הם השתמשו בשלוש מערכות כתב שונות: הכתב הפרוטו-עילמי הקדום, שנותר בלתי מפוענח עד ימינו, הכתב העילמי הקווי (Linear Elamite), ששימש לתקופה קצרה ורק לאחרונה, בפריצת דרך מדעית שפורסמה ב-2022, טען צוות חוקרים בראשות פרנסואה דסה כי הצליח לפצח את רובו, ומערכת הכתב העיקרית שלהם, כתב יתדות עילמי, שאותה אימצו והתאימו מכתב היתדות האכדי. מכיוון שחלק גדול מהטקסטים שלהם עדיין לא פוענח במלואו, חלק ניכר מהידע שלנו כיום על עילם מגיע, באופן אירוני, דווקא מהארכיונים של אויביהם, הבבלים והאשורים, שתיעדו בפרוטרוט את מלחמותיהם נגדה.
הממלכה הקדומה: המאבק שחישל אימפריה
תקופתה המוקדמת של עילם הייתה סוערת, והתאפיינה במאבק עיקש על עצמאות ודומיננטיות. השושלות הראשונות, כמו אוואן ושימשקי, ניהלו מלחמות בלתי פוסקות מול המעצמות שעלו במסופוטמיה. סרגון מאכד, מייסד האימפריה הראשונה בעולם, התפאר בכיבוש עילם, אך שליטתו הייתה זמנית. בתגובה, מלכים עילמים חזקים כמו קוּטיק-אינשוּשינאק (סביב 2240 לפנה"ס) הצליחו לאחד את הממלכה, להדוף את האכדים, ואף לקדם בגאווה את הכתב העילמי הקווי כהצהרת עצמאות תרבותית. אולם, האירוע המכונן של תקופה זו, שהדהד ברחבי המזרח הקדום, התרחש סביב שנת 2004 לפנה"ס. מלך עילם, קינדאטוּ משושלת שימשקי, ביצע את הבלתי ייאמן: הוא פלש למסופוטמיה, החריב עד היסוד את העיר האגדית אור, בירת האימפריה השומרית, ושבה את מלכה האחרון, איבי-סין. במכה אחת, עילם היא זו ששמה קץ לשושלת שוּמֶר הגדולה האחרונה. מאוחר יותר, בתקופת שושלת אפרתי, הגיעה יוקרתה של עילם לשיא כה רם, עד שמלכים אדירים כמו חמורבי מלך בבל פנו אל המלך העילמי צִוַפַּלַרְחֻחְפַּךּ בתואר הכבוד "אבא", הכרה ברורה במעמדו כבכיר מלכי האזור.
הממלכה התיכונה: תור הזהב של שושן וצ'וֹגָה זַנְבִּיל
אם הממלכה הקדומה הייתה עידן של מאבקי הישרדות, הממלכה התיכונה (סביב 1500–1100 לפנה"ס) הייתה תור הזהב הבלתי מעורער של עילם. תקופה זו התאפיינה בביטחון עצמי תרבותי ובפריחה אדירה. המלכים פעלו במודע ל"עילמיזציה" של הממלכה - קידום השפה, האלים והאמנות המקומיים על פני ההשפעות המסופוטמיות. הסמל המובהק ביותר לעוצמה זו הוא מפעלו של המלך אוּנטַש-נַפּירישַה, שהקים במאה ה-13 לפנה"ס עיר בירה דתית חדשה, דוּר-אוּנטַש (המוכרת כיום כאתר המורשת העולמית צ'וֹגָה זַנְבִּיל). במרכז העיר הוא הניח זיקורת (מגדל מקדש) מדורג ועצום, מבנה ארכיטקטוני מורכב ומרשים שהוקדש לאלי עילם. לצד הפריחה התרבותית, הגיעה גם עוצמה צבאית חסרת תקדים תחת שלטון שושלת השׁוּטרוּקידים. המלך שׁוּטרוּק-נַחוּנתֶה הראשון הפך את עילם לאימת מסופוטמיה. הוא פלש לבבל, כבש אותה (סביב 1155 לפנה"ס), הביס את השושלת הכשית, והביא לשושן את אוצרותיה הגדולים ביותר כשלל מלחמה. בין היתר, הוא בזז את אסטלת חמורבי המפורסמת ואת אסטלת הניצחון
הממלכה החדשה: העימות האפי נגד אשור והחורבן הגדול
הפרק האחרון בעצמאותה של עילם היה מאבק איתנים, מלחמת עולם של ממש, נגד המעצמה האכזרית ביותר של אותה תקופה - האימפריה הנאו-אשורית. האסטרטגיה העילמית הייתה ברורה: לערער את אשור מבפנים על ידי תמיכה צבאית וכלכלית בלתי פוסקת במרידות הבבליות נגד השלטון האשורי (כמו זו של מרודך-בלאדן). מדיניות זו הפכה את עילם לאויבת המושבעת של מלכי אשור, שראו בה את שורש כל הצרות באימפריה שלהם. לאחר עשרות שנות עימות, הגיעה ההתנגשות לשיאה תחת שלטונו של המלך האשורי אשורבניפל. בשנת 646 לפנה"ס, לאחר שדיכא מרד בבלי שנתמך על ידי עילם, יצא אשורבניפל למסע נקמה שמטרתו הייתה מחיקתה של עילם מעל פני האדמה. צבאו כבש את שושן, החריב אותה באופן שיטתי, בזז את מקדשיה עד היסוד, ואף פתח את קברי המלכים העילמים הקדומים ופיזר את עצמותיהם, במעשה השפלה דתי ופוליטי חסר תקדים. אשורבניפל עצמו תיעד בכתובותיו בגאווה כיצד הפך את עילם למדבר. זו הייתה מכה אנושה שממנה הממלכה העילמית העצמאית כבר לא קמה.
כדרלעומר: התעלומה ההיסטורית של "מלך עילם"
דמותו של "מלך עילם" המוכרת ביותר בתרבות המערבית היא ללא ספק כדרלעומר, המופיע בספר בראשית (פרק י"ד) כמנהיג קואליציה של ארבעה מלכים מהמזרח שיצאו למסע מלחמה נגד מלכי כיכר הירדן. הבדיקה הלשונית של השם מספקת ממצא מדהים: השם "כדרלעומר" הוא שם עילמי אותנטי לחלוטין. הוא מורכב מהמילים "כּוּדוּר" (Kudur - מגן או עובד) ו"לַגַמַר" (Lagamar - שמה של אלוהות עילמית ידועה). אמינותו המוחלטת של השם מעידה כי למחברי הסיפור המקראי היה ידע ממשי על התרבות העילמית. אולם, כאן טמון הפרדוקס: למרות האותנטיות של השם, ולמרות אלפי תעודות שנמצאו בעילם, בבל ואשור, לא נמצא עד היום שום תיעוד היסטורי למלך בשם זה או למסע מלחמה ספציפי זה. כדרלעומר נותר אפוא חידה: הוא מייצג באופן מושלם את הזיכרון ההיסטורי העמוק של עילם כמעצמה צבאית אימתנית המסוגלת להטיל את מרותה הרחק מערבה, אך הדמות הספציפית נותרה דמות מקראית שטרם זוהתה במקורות חיצוניים.
המורשת: כיצד עילם המובסת עיצבה את האימפריה הפרסית
חורבנה של שושן בידי האשורים לא היה סוף הסיפור. התרבות העילמית הייתה חזקה מכדי להימחות. כאשר קמה המעצמה הבאה ממזרח, האימפריה הפרסית, היא צמחה מתוך ליבת השטח העילמי. כורש הגדול, מייסד האימפריה, נשא בעצמו את התואר העתיק "מלך אנשאן". יתרה מכך, הפרסים לא רק כבשו את עילם, אלא אימצו את התשתית שלה. העיר שושן החרבה נבנתה מחדש והפכה ל"שושן הבירה" - אחת מערי המנהל המרכזיות של האימפריה הפרסית, כפי שמתואר היטב במגילת אסתר. והעדות המכרעת ביותר להמשכיות: השפה העילמית הפכה לאחת משלוש השפות הרשמיות של הממשל האחמני, לצד פרסית עתיקה ובבלית. הדוגמה המובהקת ביותר היא כתובת ביסותון המפורסמת של דריווש, החקוקה בשלוש שפות אלו. הפקידים והסופרים העילמים, עם ניסיונם המנהלי בן אלפי השנים, הפכו למעשה למנוע הבירוקרטי שניהל את האימפריה הגדולה בעולם. כך, הדנ"א המנהלי של עילם המשיך לפעום בלב האימפריה שירשה אותה. בהצלחה !
מודעות
פתרון 8 אותיות ומעלה: כדרלעומר
פתרון שתי מילים ומעלה:
ביטויים דומים: מלך עילם, מלך עילם תשחץ, מלך עילם תשבץ, מלך עילם מילון
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!
פתרון שתי מילים ומעלה:
ביטויים דומים: מלך עילם, מלך עילם תשחץ, מלך עילם תשבץ, מלך עילם מילון
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!