מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה כינוי לשומרונים. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "כינוי שניתן לשומרונים" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.
לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה כינוי לשומרונים בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.
הפעם קבלנו את ההגדרה כינוי לשומרונים. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "כינוי שניתן לשומרונים" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.
לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה כינוי לשומרונים בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.
השומרונים: קהילת בני ישראל ששרדה כנגד כל הסיכויים
על פסגת הר גריזים המשקיף על שכם, ובו-זמנית בלב העיר חולון, חיה קהילה שהיא כמעט בגדר קפסולת זמן. אלו הם השומרונים, או כפי שהם מכנים עצמם "שָׁמֵרִים" - שומרי התורה. קבוצה אתנית-דתית זו, המונה כיום פחות מאלף איש, אינה רואה בעצמה ענף שולי או כת שפרשה; היא טוענת בביטחון מלא להיותה ההמשך הישיר, הטהור והיחיד של עם ישראל הקדום. סיפורם אינו רק הערת שוליים בהיסטוריה, אלא נרטיב אלטרנטיבי שלם, שמתחיל בטענה נוקבת: כמעט כולם טעו בדרך, והם אלו ששמרו על המסורת המקורית כפי שניתנה במעמד הר סיני.
מה באמת מבדיל אותם? חמשת עקרונות הליבה
בליבת הזהות השומרונית ניצבת תפיסת עולם דתית ייחודית, המגובשת בחמישה עקרונות יסוד. הראשון הוא אמונה מוחלטת באל אחד. השני הוא אמונה במשה בן עמרם כנביא היחיד והבלעדי שקם, והוא גם זה שישוב באחרית הימים בתור ה"תַּהֵבּ" (דמות הגואל). השלישי הוא אמונה בתורה בלבד - חמשת חומשי משה, ללא הכרה בתורה שבעל פה וללא קדושת שאר ספרי הנביאים והכתובים (למעט גרסה ייחודית לספר יהושע). העיקרון הרביעי הוא המהותי ביותר לפילוג ההיסטורי: קדושתו הבלעדית של הר גריזים כ"מקום אשר בחר ה'". עבורם, ירושלים והר הבית אינם קדושים. אמונה זו אינה פרשנות, אלא כתובה מפורשות בנוסח התורה שלהם, אשר כולל דיבר עשירי ייחודי המצווה על הקמת המזבח בהר גריזים. העיקרון החמישי הוא האמונה ב"יום נקם ושלם" - יום הדין ואחרית הימים. חמשת העקרונות הללו יוצרים תפיסה הרמטית, המשמרת את מה שלדעתם הוא הפולחן הישראלי המקורי.
פולמוס המוצא: ישראלים שנותרו או גולים שהובאו?
כאן טמון לב המחלוקת ההיסטורית. תשאלו שומרוני, והוא יספר לכם שהם צאצאיהם הישירים של שבטי אפרים, מנשה ולוי, אשר מעולם לא הוגלו על ידי האימפריה האשורית לאחר חורבן ממלכת ישראל. לשיטתם, הפילוג הגדול בעם ישראל לא קרה בגלל האשורים, אלא מאות שנים קודם לכן, כאשר עלי הכהן מרד בכהונה הגדולה ששכנה בהר גריזים, פרש דרומה והקים משכן מתחרה בשילה. מנגד, המסורת היהודית, כפי שהיא מתוארת בספר מלכים ב', מציגה סיפור הפוך. היא מכנה אותם "כותים" וטוענת כי הם צאצאי עמים זרים שהאשורים הביאו לשומרון מאזורים כמו כותא ובבל, ואלו אימצו את דת ישראל רק מתוך פחד ("גרי אריות"). ואז הגיע המדע המודרני וסיבך את התמונה. מחקרים ארכאולוגיים תומכים בכך שרק אחוז קטן מהאוכלוסייה הוגלה, ורוב הישראלים נותרו בארצם. במקביל, מחקרים גנטיים הראו ממצא מרתק: בעוד הכרומוזומים הזכריים של השומרונים אכן קרובים מאוד לאלו של יהודים-כהנים, הגנטיקה הנקבית שלהם מגוונת יותר וקרובה לעמים אחרים במזרח התיכון. המסקנה המשוערת היא שהאמת, כרגיל, מורכבת ומשלבת בין הסיפורים: גרעין ישראלי-כהני חזק שנותר על אדמתו ונשא נשים מקרב האוכלוסיות שהובאו לאזור.
מהישרדות לשיקום: סיפורה של קהילה על סף כליה
המסע הדמוגרפי של השומרונים הוא שיעור קיצוני בהישרדות. בתקופה הרומית המאוחרת, לאחר דילול היישוב היהודי, הם היו בשיאם ומנו ככל הנראה למעלה ממיליון נפש. אך אז הגיעו המרידות הכושלות באימפריה הביזנטית במאות ה-5 וה-6, שדוכאו באכזריות והובילו להרג המוני ולהתנצרות בכפייה. הכיבוש הערבי החמיר את המצב, ורדיפות כלכליות ודתיות תחת שלטון בית עבאס הביאו להתאסלמות המונית, עד שהיישוב השומרוני הכפרי כמעט ונמחק לחלוטין. הקהילה הצטמצמה לכדי קומץ שהתרכז בעיר שכם. בתקופה העות'מאנית, הקהילה הגיעה לשפל המוחלט, ועמדה על סף כליה עם כ-130 עד 150 נפשות בלבד. נקודת מפנה דרמטית אירעה ב-1841. חכמי דת מוסלמים בשכם טענו כי השומרונים אינם "עם הספר" (יהודים, נוצרים או מוסלמים) ולכן דינם להתאסלם או למות. במעשה היסטורי, פנתה הקהילה הנואשת לעזרת הרב הראשי הספרדי בירושלים, הרב חיים אברהם גאגין. הרב גאגין חקר את הנושא והוציא תעודה רשמית שקבעה כי "העם השומרוני הוא ענף מבני ישראל המודה באמיתות התורה", ובכך העניק להם הגנה רשמית והציל אותם מכליה ודאית.
החיים על התפר: בין קריית לוזה לחולון
מהקומץ ששרד, הצליחה הקהילה להשתקם וכיום היא מונה כ-840 נפשות. היא חיה במציאות מפוצלת וייחודית. המרכז הרוחני הוא שכונת "קריית לוזה" שעל הר גריזים, ממש מעל שכם. תושבי ההר מחזיקים באזרחות ישראלית, פלסטינית, ולעיתים גם ירדנית. הם חיים ביחסי שכנות הדוקים עם הפלסטינים, ועל מנת לשמור על הניטרליות העדינה הזו, הם אינם משרתים בצה"ל. המרכז השני הוא שכונת "נווה פנחס" בחולון, שהוקמה ביוזמת הנשיא יצחק בן-צבי. שומרוני חולון משולבים לחלוטין בחברה הישראלית, דוברי עברית שוטפת ומתגייסים לשירות צבאי מלא. האתגר הדמוגרפי והגנטי הנובע מקהילה כה קטנה הוביל להחלטה דרמטית: היתר לגברים שומרונים לשאת נשים מחוץ לעדה (בעיקר יהודיות-ישראליות ובהמשך גם נשים מאוקראינה), בתנאי שהן עוברות תהליך גיור שומרוני ומקבלות על עצמן את הדת ואורחות חייה.
לראות כדי להאמין: זבח פסח, סוכה בבית ושבת דוממת
היכן שהסיפור השומרוני קם לתחייה בצורה המוחשית ביותר הוא במנהגיו. טקס הדגל של הקהילה הוא זבח הפסח על הר גריזים. בעוד ביהדות הקרבת הקורבן בוטלה, השומרונים מקיימים אותה כפשוטה: עשרות כבשים נשחטים בטקס פומבי, נצלים בבורות אש ענקיים באדמה, ונאכלים בחיפזון על ידי בני העדה כשהם חגורי מותניים, בסצנה שנראית כלקוחה ישירות מספר שמות. מנהג ייחודי נוסף הוא שמירת השבת. השבת השומרונית היא קפדנית באופן קיצוני: עם כניסתה, מנתקים לחלוטין את כל מכשירי החשמל בבית, כולל מקררים. אין שימוש באש או בחשמל, גם לא בכאלו שהודלקו מראש. האוכל בשבת הוא קר בלבד. גם חג הסוכות שלהם שונה: בעקבות רדיפות היסטוריות, הם בונים את הסוכה בתוך הבית. אין זו סוכת ענפים, אלא מבנה פנימי מפואר שתקרתו מקושטת במאות פירות הדר טריים, המסודרים בדייקנות אמנותית סביב אתרוג מרכזי.
המורשת האבודה: צאצאים בסתר ואוצרות בגלות
מורשתם של השומרונים רחבה בהרבה מהקהילה הפעילה כיום. מחקריו של יצחק בן-צבי העלו כי משפחות מוסלמיות רבות בשכם (כגון אל-עמד ואל-סמרי) ובכפרים הסמוכים, נושאות זיכרון היסטורי של מוצא שומרוני, כעדות לאותן המרות דת המוניות בכפייה לאורך הדורות. בנוסף, הקהילה מחזיקה בנכס יקר מפז: "ספר אבישע", ספר תורה עתיק יומין שלפי מסורתם נכתב על ידי אבישע בן פינחס, נכדו של אהרן הכהן. אך באופן טרגי, רוב אוצרות הרוח הכתובים שלהם אינם בידיהם. מצוקתם הכלכלית לאורך המאות אילצה אותם למכור אלפי כתבי יד עתיקים ונדירים לאספנים ולספריות. כיום, האוספים הגדולים ביותר של כתבי יד שומרוניים נמצאים בסנקט פטרבורג, בפריז ובמנצ'סטר - עדות דוממת לעברם המפואר ולהיסטוריה המורכבת שעיצבה את הקהילה המרתקת ששרדה כנגד כל הסיכויים. בהצלחה !
מודעות
פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות: כותי (כינוי לשומרוני)
פתרון 5 אותיות: כותים (כינוי לשומרונים)
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון של שתי מילים ומעלה: גרי אריות
ביטויים דומים: כינוי לשומרונים פירוש, כינוי לשומרונים מילון, כינוי לשומרונים תשחץ, מה זה כינוי שניתן לשומרונים?, כינוי שניתן לשומרונים מילה נרדפת, כינוי שניתן לשומרונים 8 אותיות
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!