רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


שפת יהודי ספרד | לשון יהודי ספרד מילון

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה שפת יהודי ספרד . בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "שפת יהודי ספרד" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה לשון יהודי ספרד בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 
**שפת יהודי ספרד - הלאדינו**

היסטוריה

הלאדינו, הידועה גם בכינויים "ג'ודזמו" או "ספרדית יהודית", היא שפה יהודית-רומאנית עתיקה ומרתקת. היא החלה להתפתח במאה ה-15, לאחר גירוש יהודי ספרד מידי האינקוויזיציה הנוצרית. אותם יהודים גולים, שנאלצו לנטוש את מולדתם, הביאו עמם את השפה הספרדית שדוברה אז בחצרו של המלך הספרדי פרדיננד וגם בקרב העם הרגיל. 

ברחבי האימפריה העות'מאנית, צפון אפריקה ואירופה - בכל מקום שבו התיישבו אותם יהודים גולים, השפה הספרדית הקדומה שלהם החלה להשתנות ולהתפתח במגוון דרכים. היא קלטה מילים ומבנים לשוניים חדשים מן השפות המקומיות, אך גם שמרה על צביונה הספרדי המקורי. כך נוצרה שפה רומאנית מיוחדת ועשירה ששימשה את היהודים לתקשורת, יצירה ספרותית ושימור הזהות.

ניבים וגלגולים

לשפת הלאדינו יש שני ניבים עיקריים:

1. הניב העות'מאני - הוא הניב הנפוץ ביותר, שדובר באזורים השונים של האימפריה העות'מאנית כמו טורקיה, יוון, בולגריה, מקדוניה, בוסניה וסרביה. ניב זה קיבל השפעה רבה מהשפה הטורקית, וניכר בו שימוש רב במונחים טורקיים.

2. הניב הצפון אפריקאי - דובר בעיקר במרוקו ובקהילות צפון אפריקה האחרות. ניב זה קלט מאפיינים לשוניים רבים מן השפה הערבית.

מעבר לשני ניבים אלה, קיימים גם ניבים ייחודיים לאזורים מסוימים כמו אמשטרדם, איטליה ואף בלקן. כל קהילה של יהודים גולים פיתחה את הגרסה הייחודית שלה ללאדינו, שעברה השפעות משפות השכנים.

דוגמאות ומאפיינים

אוצר המילים של הלאדינו הוא רב-גוני וצבעוני. בצד מילים ספרדיות קלאסיות, מצויות בו מילים לקוחות מעברית, ערבית, טורקית, יוונית וכמעט כל שפה שהקהילות גלו אליה. לעיתים המילים העבריות שולבו בלאדינו בהקשרים שונים מההקשר המקורי. לדוגמה, המילה העברית "אמא" נטענה במשמעות של "דודה". 

צורת הגוף השלישי נקבה היא בדרך כלל עם סיומת ה"א", כמו במילה "קומבידא" (ארוחה). אך קיימות חריגות כמו "לה מוארטה" (המוות). כמו כן, לשפה יש דגשים וניקוד ייחודיים משלה.

נושאים רבים וטקסטים רבים נכתבו בלאדינו, החל בתרגומים של ספרי קודש רבים, וכלה ביצירות מקוריות בהיקפים שונים. קיימת ספרות עשירה וגדושה בהומור, סאטירה, חוכמה עממית, שירים אהבה וזמר. דוגמה לכך היא השיר המפורסם "לאס אבידיסיאס" - "הלוואי".

אנחנו יכולים לראות כי הלאדינו היא לא רק שפה, אלא תרבות עשירה ומרתקת שעדיין חיה ונושמת היום, למרות התלאות הרבות שעברו על דובריה.

המצב היום

רבים טוענים שהלאדינו היא שפה כמעט במצב של הכחדה. אולם, למרות הדעיכה במספר הדוברים, היא לא נכחדה לחלוטין. בימינו נותרו קהילות יהודיות קטנות של יהודי לאדינו במדינות אירופה השונות כמו טורקיה, יוון, צרפת, וגם בישראל וארצות הברית. יש גם תנועות שונות לשימור השפה דרך לימוד והפצה. אפילו באינטרנט וברשתות החברתיות ניתן למצוא קהילות פעילות הדוברות לאדינו.

לסיכום:

הלאדינו היא שפה מרתקת ויוצאת דופן שהתפתחה באופן ייחודי בקהילות היהודים הגולים. היא עדיין רלוונטית כיום ומייצגת תרבות עשירה ומורשת היסטורית מפוארת, למרות איומי ההכחדה שרובצים עליה.



מודעות




פתרון 2 אותיות: 
פתרון 3 אותיות: 
פתרון 4 אותיות: 
פתרון 5 אותיות: לדינו (שפה המדוברת בפי יהודים יוצאי ספרד
פתרון 6 אותיות: ג'ודזמו, לאדינו
פתרון 7 אותיות:  
פתרון 8 אותיות ומעלה: ספניולית

פתרון שתי מילים ומעלה:
ביטויים דומים: מהי שפת יהודי ספרד, לשון יהודי ספרד 5 אותיות, שפת יהודי ספרד מילון, שפת יהודי ספרד פירוש, שפת יהודי ספרד מילה נרדפת, מהי לשון יהודי ספרד?
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

תגובה 1:

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו