רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


כינוי למעוטי חשיבות והשפעה | כינוי למעוטי חשיבות והשפעה תשחץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה כינוי למעוטי חשיבות והשפעה. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "כינוי למעוטי חשיבות והשפעה" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה כינוי למעוטי חשיבות והשפעה בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

מבוא והגדרה

"אזובי הקיר" הוא מונח עתיק יומין שמקורו בתנ"ך, המתאר צמח נמוך וצנוע הגדל בסדקי קירות. בעברית המודרנית, ביטוי זה זכה לחיים חדשים כחלק מהפתגם המפורסם "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי קיר?". האזוב המצוי, הידוע גם בשם "זעתר", הוא צמח ארומטי נפוץ באזורנו, בעל חשיבות תרבותית וקולינרית. מעבר להיותו צמח תבלין אהוב, האזוב מסמל בתרבות היהודית והישראלית ענווה וצניעות, בניגוד חד לארז הגבוה והמרשים. הפתגם, שמקורו בתלמוד הבבלי, התפתח לכדי ביטוי רב-עוצמה המשמש לביקורת חברתית ולהבעת דאגה מפני התנהגות לא ראויה של מנהיגים ואישי ציבור.

מקור הפתגם בתלמוד

שורשיו של הפתגם "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי קיר?" נטועים עמוק בתלמוד הבבלי, במסכת מועד קטן. הסיפור מתאר דו-שיח בין רב אשי לבין בר קיפוק, מספיד מפורסם, אודות ההספד הראוי לרבינא, חכם תלמודי נערץ. בר קיפוק משיב ברטוריקה עשירה, משווה את רבינא לארז ואת שאר החכמים לאזובי קיר, לדגי רקק ולשלוליות. תגובה זו מעוררת את חמתו של רב אשי, שרואה בכך פגיעה בכבודם של החכמים האחרים. המקרה הזה מדגים את הרגישות הרבה שהייתה קיימת בעולם התלמודי לגבי כבוד החכמים והיררכיה חברתית. חשוב לציין כי בכתב יד מינכן 140, גרסה מוקדמת של הטקסט, מופיע ניסוח שונה במקצת: "בנחל שוטף נפלה חרבה — מה יעשו גבים קטנים", המחדד את הקל וחומר שבמשל.

הסמליות של הארז מול האזוב

הניגוד בין הארז לאזוב אינו מקרי ומשקף תפיסה עמוקה בתרבות העברית הקדומה. הארז, ובמיוחד ארז הלבנון, מופיע פעמים רבות בתנ"ך כסמל לגדולה, עוצמה ויציבות. עץ זה, המתנשא לגבהים ומאריך ימים, שימש לבניית מבנים חשובים כמו בית המקדש, בשל תכונותיו המיוחדות. כפי שציינה החוקרת רחל אליאור, הארז מייצג "שגב ויפעה" וגם לאחר כריתתו, ריחו הטוב נשמר. מנגד, האזוב מסמל את הצניעות והפשטות. ההנגדה בין השניים מופיעה כבר בתיאור חוכמתו של שלמה המלך בספר מלכים א', המדגיש את ידיעותיו הרחבות "מן-הארז אשר בלבנון, ועד האזוב אשר יצא בקיר". השימוש בניגוד זה בפתגם מעצים את המסר: אם אפילו החזקים והגדולים נופלים, מה יהיה גורלם של הקטנים והחלשים?

התפתחות המשמעות בעברית המודרנית

בעברית המודרנית, הפתגם "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי קיר?" קיבל משמעות חדשה ורלוונטית לחיים הציבוריים והפוליטיים. הוא משמש כיום בעיקר כביטוי לביקורת על שחיתות שלטונית או מוסדית, ומבטא את הרעיון שאם בעלי השררה והכוח מועדים בהתנהגותם, קשה לצפות מהאזרח הפשוט להתנהג אחרת. משמעות נוספת של הפתגם מתייחסת למצבים בהם החזקים והמשפיעים נקלעים לצרה, ומשתמע ממנה שמצבם של החלשים יהיה גרוע אף יותר. השימוש בפתגם זה נפוץ בתקשורת, בנאומים פוליטיים ובשיח הציבורי, כאשר רוצים להדגיש את חומרתה של תופעה שלילית או להביע דאגה מפני השלכותיה הרחבות על החברה כולה. למשל, כאשר נחשפת פרשת שחיתות בקרב בכירים במערכת הציבורית, עיתונאים ומבקרים חברתיים עשויים להשתמש בפתגם זה כדי להמחיש את ההשפעה השלילית שיש לכך על אמון הציבור במערכות השלטון ועל ההתנהגות האתית בחברה בכללותה.

שימושים ספרותיים ותרבותיים

הפתגם "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי קיר?" מצא את דרכו לא רק לשיח הציבורי, אלא גם ליצירות ספרות ושירה. דוגמה מעניינת לכך ניתן למצוא בשירתה של רחל מורפורגו, משוררת עברייה איטלקייה מהמאה ה-19. בשירה "ראה זה חדש הוא", היא משתמשת בדימוי של הארזים והאזובים כדי לבטא תהייה על יכולתה להתחרות ב"מבחר נשי תבל". השימוש בפתגם בהקשר זה מדגים את גמישותו ואת יכולתו להתאים לנושאים מגוונים, מעבר לביקורת חברתית גרידא. בתרבות הישראלית המודרנית, הפתגם זכה לחיים חדשים גם בזמר העברי. השיר "אם בארזים נפלה שלהבת" בהלחנתו של יזהר ירון הפך לחלק מהרפרטואר הישראלי המוכר, וריקוד שחובר לו על ידי רבקה שטורמן תרם להפצתו בקרב הציבור הרחב. יתרה מזאת, יוצרים עכשוויים כמו יעקב רוטבליט שילבו את הפתגם ביצירותיהם, כפי שניתן לראות בשירו "פרזות", המשתמש בדימוי כדי לבקר תופעות חברתיות שליליות.

שיבושים ווריאציות

למרות מקורו העתיק והמכובד, הפתגם "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי קיר?" עבר שיבושים ושינויים במהלך השנים. אחד השיבושים הנפוצים הוא החלפת "מה יעשו" ב"מה יגידו" או "מה יענו", שינוי קל לכאורה אך בעל השלכות על משמעות הפתגם. במקום לשאול מה יקרה לחלשים, הגרסה המשובשת מדגישה את תגובתם, מה שמשנה במעט את הדגש של הביטוי. שיבוש נפוץ אחר, ואולי מעניין יותר, הוא החלפת המילה "שלהבת" ב"שלכת". שיבוש זה, שנעשה בו שימוש על ידי אישי ציבור ופרשנים, משנה את הדימוי מאש מכלה לתהליך טבעי של נשירת עלים, מה שעשוי להפחית מעוצמת המסר המקורי. השיבושים הללו מדגימים כיצד ביטויים עתיקים מתפתחים ומשתנים בשפה החיה, לעתים תוך איבוד חלק מהדיוק או העומק המקורי שלהם. עם זאת, העובדה שהפתגם ממשיך להיות בשימוש, גם אם בצורות משובשות, מעידה על הרלוונטיות שלו בשיח העכשווי.

רלוונטיות עכשווית ומסקנות

הפתגם "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי קיר?" נותר רלוונטי ועוצמתי גם בימינו, בעידן של תקשורת מהירה ורשתות חברתיות. הוא משמש ככלי ביקורת חשוב בשיח הציבורי, מאפשר להצביע על כשלים מוסריים ואתיים בקרב מנהיגים ואנשי ציבור, ולהדגיש את ההשפעה הרחבה שיש להתנהגותם על החברה כולה. בעולם שבו שערוריות ציבוריות נחשפות באופן תדיר, הפתגם מזכיר לנו את האחריות המוגברת המוטלת על כתפי אלה הנמצאים בעמדות כוח והשפעה. יתרה מזאת, הוא מעורר דיון חשוב על הקשר בין התנהגות המנהיגים לבין הנורמות החברתיות הרחבות יותר. האם חברה יכולה לצפות ליושרה מהאזרח הפשוט כאשר מנהיגיה נכשלים? כיצד ניתן לשקם אמון ציבורי שנפגע? שאלות אלו ואחרות הופכות את הפתגם העתיק הזה לכלי רלוונטי ורב-עוצמה בשיח החברתי והפוליטי העכשווי. בסופו של דבר, "אזובי הקיר" מזכירים לנו את חשיבותה של הענווה, את הצורך באחריות אישית וציבורית, ואת התפקיד החיוני שיש לכל אחד מאיתנו בעיצוב החברה שבה אנו חיים. בהצלחה !



מודעות




פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות:
פתרון 5 אותיות:
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
 
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון של שתי מילים ומעלה: 
אזובי הקיר
ביטויים דומים: כינוי למעוטי חשיבות והשפעה מילון, כינוי למעוטי חשיבות והשפעה תשבץ, כינוי למעוטי חשיבות והשפעה 9 אותיות, כינוי למעוטי חשיבות והשפעה שתי מילים
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו