מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה התעופפות. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "התעופפות" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.
לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה התעופפות בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.
הפעם קבלנו את ההגדרה התעופפות. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "התעופפות" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.
לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה התעופפות בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.
אווירודינמיקה - האוויר הוא לא באמת "כלום"
רבים מאיתנו מכירים, אולי כזיכרון ילדות רחוק, את התחושה של הכוח העצום שפוגש את כף היד כשמושיטים אותה לרגע מחלון של רכב נוסע. למרות שהאוויר נראה לנו כמו חלל ריק, הוא למעשה תווך גזי שמתנהג פיזיקלית כמו נוזל שקוף. כדי שגוף כלשהו יצליח להתנתק מהקרקע ולשהות באוויר, עליו לנהל מערכת יחסים מדויקת עם ארבעה כוחות יסוד: עילוי, דחף, גרר ומשקל. העילוי נוצר בזכות מבנה כנף מיוחד הגורם לאוויר לנוע במהירות גבוהה יותר מעל הכנף מאשר מתחתיה. על פי עקרון ברנולי, המהירות הגבוהה מייצרת לחץ נמוך, והפרש הלחצים הזה הוא ש"שואב" את הגוף כלפי מעלה. מולו ניצב הגרר, שהוא ההתנגדות של האוויר לתנועה, כוח שכל מהנדס מטוסים או רכבים מנסה לצמצם כדי להגביר את היעילות האנרגטית ולחסוך בדלק. הבנת הכוחות הללו היא המדע שמאפשר למטוסים השוקלים מאות טונות להישאר יציבים בשמיים.
האחים רייט - המכונאים שהבינו שאסור להילחם באוויר
ב-17 בדצמבר 1903, בדיונות של קיטי הוק, האנושות הפסיקה לחלום והתחילה לטוס. אורוויל וווילבור רייט לא היו רק אנשי חזון, הם היו מכונאי אופניים עם הבנה טכנית נדירה. בזמן שאחרים ניסו לבנות מנועים חזקים וקיוו לטוב, האחים רייט בנו מנהרת רוח קטנה בחנות שלהם ובדקו מאות דגמי כנפיים כדי להבין איך לשלוט בתנועה. פריצת הדרך שלהם לא הייתה רק המנוע, אלא מערכת ההיגוי בשלושה צירים: עלרוד, גלגול וסבסוב. הטיסה הראשונה נמשכה 12 שניות בלבד ועברה מרחק של כ-37 מטרים - קצר יותר מהאורך של מטוס נוסעים מודרני - אך היא הוכיחה שמכונה ממונעת יכולה להיות תחת שליטה מלאה של טייס. זהו הרגע שבו הפיזיקה הפכה לכלי עבודה בידי האדם.
מלחמת הפטנטים - כשהחוק הוריד את המטוסים לקרקע
ההצלחה של האחים רייט הובילה לאחד הפרקים הפחות מוכרים אך המשפיעים ביותר בהיסטוריה: "מלחמת הפטנטים". במקום להתמקד בשיפור המטוסים, האחים השקיעו אנרגיה עצומה בתביעות משפטיות נגד כל מי שניסה להשתמש בטכנולוגיית השליטה שלהם, ובמיוחד נגד גלן קרטיס. המאבק המשפטי הזה היה כה נוקשה שהוא שיתק את תעשיית התעופה האמריקנית למשך שנים, בזמן שבאירופה המהנדסים התקדמו במהירות ללא חשש מתביעות. רק בשנת 1917, עם כניסת ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה, הממשל אילץ את כל הצדדים להצטרף ל"איגוד פטנטים" משותף (Patent Pool). ההסכם הזה אפשר ליצרנים להשתמש בידע אחד של השני תמורת תשלום סביר, ורק אז התעופה האמריקנית הצליחה להמריא באמת ולהפוך לתעשייה המודרנית והבטוחה שאנחנו מכירים היום.
הנדסה בטבע - איך הציפורים והחרקים פיצחו את השיטה
שנים לפני שהאדם בנה את המטוס הראשון, הטבע כבר מצא פתרונות אווירודינמיים מבריקים. החרקים, למשל, משתמשים במערכת שרירים מורכבת שמאפשרת להם להניע כנפיים בתדירות גבוהה מאוד - זבוב הפירות עושה זאת כ-200 פעמים בשנייה. התנועה הזו מייצרת מערבולות אוויר זעירות שמעניקות לו עילוי נוסף שאינו קיים במטוסים. הציפורים, לעומת זאת, הן יצירות מופת של חיסכון במשקל: העצמות שלהן חלולות והנוצות שלהן בנויות כך שהן משנות את צורתן בהתאם לזרמי האוויר. בטבע קיימים סוגי תעופה שונים: "חתירה" אקטיבית עם הכנפיים, "רפרוף" במקום המאפיין ציפורי קוליברי, ו"דאייה" חסכונית שבה ציפורים גדולות כמו נשרים מנצלות זרמי אוויר חמים כדי לטפס לגובה ללא מאמץ פיזי כמעט.
מעבר לכנפיים - המעופפים הבלתי צפויים של עולם החי
היכולת להתעופף אינה מוגבלת רק לציפורים וחרקים. עטלפים הם היונקים היחידים שמבצעים תעופה פעילה, כשהם משתמשים בקרום עור גמיש שנמתח בין אצבעות הידיים שלהם. המבנה הזה מעניק להם יכולת תמרון גבוהה בהרבה מזו של רוב הציפורים. במקומות אחרים בטבע אנחנו מוצאים את ה"דאיינים": סנאים מעופפים וגלשנאים שמותחים קרום בין הגפיים כדי לגלוש למרחקים של עשרות מטרים בין העצים. אפילו בים ישנם "דגים דואים" שמסוגלים לזנק מהמים במהירות של 70 קמ"ש ולהשתמש בסנפירי חזה רחבים ככנפיים כדי לחמוק מטורפים. כל המקרים הללו הם דוגמאות ל"אבולוציה מתכנסת", שבה קבוצות בעלי חיים שונות לחלוטין הגיעו לאותם פתרונות פיזיקליים כדי לנצח את כוח הכבידה ולשרוד.
הדרך חזרה לקרקע - למה יש ציפורים שלא עפות?
למרות שהתעופה נראית כיתרון אדיר, היא דורשת מחיר אנרגטי כבד מאוד. במהלך ההיסטוריה, חלק מהעופות שהתפתחו מהדינוזאורים התרפודים (כמו הארכאופטריקס) בחרו לוותר על היכולת הזו. המעבר לחיים ללא תעופה קרה לרוב באיים מבודדים שבהם לא היו טורפים, או אצל בעלי חיים שהתמחו במשהו אחר. הפינגווינים הפכו את הכנפיים שלהם לסנפירים קשיחים שמתפקדים כ"כנפיים תת-ימיות" לשחייה, והיענים פיתחו שרירי רגליים חזקים במקום שרירי חזה לתעופה. היעדר הצורך לברוח מהקרקע איפשר להם לגדול לממדים עצומים (כמו עוף המואה שנכחד). הסיפור של התעופה בטבע ובאנושות הוא סיפור של איזון: בין כוח למשקל, בין טכנולוגיה לטבע, ובין הצורך להמריא לבין ההחלטה להישאר עם הרגליים על הקרקע. בהצלחה !
מודעות
פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות: רחף
פתרון 4 אותיות: טיסה, מעוף
פתרון 5 אותיות: רחיפה
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה:
ביטויים דומים: התעופפות מילון, התעופפות 3 אותיות, התעופפות תשבץ, התעופפות תשחץ, התעופפות מילה נרדפת
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!