רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


נפט מזוקק | נפט מזוקק תשחץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה נפט מזוקק. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "נפט מזוקק" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה נפט מזוקק בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

מוכנים להתבונן מבפנים על אחד הדלקים החשובים ביותר בעולם? קרוסין, אותו נפט מזוקק ומשוכלל שמניע מטוסים וחלליות, אבל גם משמש לשימושים מגוונים בכימיה ובתעשייה? לכו איתי למסע קצר ומרתק אל עולם הקרוסין.

מהות הקרוסין - נוזל דליק ללא צבע

קרוסין, או "קרוסין" בלעז, הוא נוזל דליק חסר צבע שמקורו בזיקוק נפט גולמי. הוא מופק בתהליך מיוחד בו הנפט הגולמי מועשר בטווח טמפרטורות של 150 עד 275 מעלות צלזיוס. מרכיביו העיקריים הם פחמימנים בעלי 12 עד 15 אטומי פחמן, שנפרדים מהנפט הגולמי בדיוק בטווח הטמפרטורות הזה. השם "קרוסין" מגיע מהמילה היוונית "קרוס", שפירושה "שעווה", והדבר מתייחס למרקם השעווני של הנוזל.     

תהליך הזיקוק המורכב של נפט מזוקק

זיקוק הקרוסין מנפט גולמי אינו תהליך פשוט, והוא מצריך שלבי טיפול מיוחדים כדי להפיק דלק איכותי ובטוח. בדרך כלל, נדרש עיבוד ביחידות Merox או בתהליך hydrotreater על מנת להוריד את רמת הגופרית המזיקה ואת פוטנציאל האיכול של הקרוסין. חלופה אחרת היא שימוש בטכנולוגיית ה-hydrocracker - מתקן שמאפשר "שידרוג" של מרכיבי הנפט הגולמי שאחרת היו ראויים רק להפקת דלקים נחותים יותר.

קרוסין - הבישול והחימום של פעם

בטרם הופיע החשמל והדלקים המודרניים שאנו מכירים, קרוסין שימש כדלק חשוב ופופולרי להבערה למטרות ביתיות. בישראל לפני קום המדינה, השתמשו בו רבות לבישול על פרימוסים ופתיליות, וכן לחימום בתנורי פתיליה שיוצרו בעיקר על ידי חברת פרידמן. דמות אופיינית לתקופה הייתה מוכר הנפט מזוקק שנדד ברחובות עם רכב קטן ומיכל דלק, וסיפק לתושבים כמויות קטנות של קרוסין לשימוש ביתי.

הדלק שמניע מטוסים ורקטות

בימינו, קרוסין הוא הדלק העיקרי למנועי סילון המוניםמים מטוסים ולמנועים רקטיים. גרסתו המיוחדת לדלק מטוסים, הידועה כדס"ל (דלק סילוני), עוברת תהליכי זיקוק מחמירים במיוחד כדי לעמוד בדרישות תקינה נוקשות של נקודת עשן נמוכה וטמפרטורת קיפאון המונעת היווצרות קרח במנוע. הוא מהווה את מפתח ההנעה המודרני של ענף התעופה והחלל.

חומר גלם מרכזי לתעשיית הכימיקלים והפלסטיק

אך מעבר לתפקידו המרכזי כדלק, הקרוסין גם מהווה חומר גלם חיוני להפקת מוצרים כימיים חשובים רבים. ממנו מפיקים חומרי יסוד כמו אתילן, פרופילן ופחמימנים ארומטיים, המשמשים בתעשיות הפלסטיק, הצבעים, תרופות ועוד. תעשיות רבות נוספות כמו הקרמיקה והזכוכית משתמשות בקרוסין כדלק לתנורים ולתהליכי ייצור המצריכים חימום עוצמתי. הוא גם ממלא תפקיד כממס יעיל בתהליכים כימיים שונים.

עדיין משמש בשימוש ביתי בעולם המתפתח  

במדינות מתפתחות רבות, המציאות שונה, וקרוסין עדיין נמצא בשימוש נרחב לצרכים ביתיים כגון בישול, חימום וכדלק למנורות ופנסים. לעיתים, במקומות אלו הוא עובר תהליכי זיקוק פחות יסודיים ונשאר ברמת איכות נמוכה יותר, דבר שעלול לגרום לזיהום אוויר ובעיות בריאותיות. מנגד, בייצור מסחרי של דלקים כימיקלים ופולימרים, דרישות הזיקוק של נפט מזוקק גבוהות יותר על מנת להבטיח איכות טובה ורמות זיהום נמוכות.

מחלוקת היסטורית על המגלה האמיתי       

גילויו של קרוסין כדלק שימושי לוט בערפל ההיסטורי. מספר מדינות וממציאים שונים טוענים לזכויות על הגילוי המקורי. הרוסים מייחסים את זיקוק הקרוסין הראשון לאחים דובינין בשנת 1823, הפולנים מצביעים על איגנצי לוקאשביץ' כאבי הגילוי, ואילו בצד האמריקאי/קנדי קיימת האמונה שהרופא אברהם גסנר היה הראשון שהכיר בפוטנציאל של הנוזל הדליק הזה בשנות ה-40 של המאה ה-19. 

בטיחות ושימוש נכון - מפתח להצלחת הקרוסין

למרות יתרונותיו הרבים של קרוסין כדלק ידידותי ויעיל, חשוב להקפיד על שימוש נכון ובטוח בו. כמו בכל דלק, קרוסין דליק מאוד וחשיפה ממושכת או שימוש לא נכון עלולים להוות סיכון בריאותי. לדוגמה, יש להיזהר משימוש בקרוסין נמוך-איכות לטיפול מכינים בשיער, כפי שנעשה במקומות מסוימים, מאחר שהוא עלול לגרום לגירוי עור חמור ונזק בריאותי.

לסיכום, קרוסין הוא דלק ייחודי ורב-תכליתי שהפך מוצר חיוני בתעופה, תעשייה וכימיה. השימוש הנכון, הזיקוק ההולם וההבנה של תכונותיו הם שמאפשרים לנו להפיק את מלוא התועלת מהנוזל הדליק הזה, תוך שמירה על בטיחות וקיימות. המחקר וההתפתחות בתחום הקרוסין נמשכים ללא הפוגה, ומבטיחים שדלק מרכזי זה ימשיך לשמש את האנושות במגוון תחומים חשובים. בהצלחה !



מודעות




פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות:
פתרון 5 אותיות:
פתרון 6 אותיות: קרוסין
פתרון 7 אותיות:
 
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה:

ביטויים דומים: נפט מזוקק מילון, נפט מזוקק תשחץ, נפט מזוקק תשבץ, נפט מזוקק פירוש, נפט מזוקק 6 אותיות
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו