רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


אבן לכתישת זיתים | אבן לכתישת זיתים תשחץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה אבן לכתישת זיתים. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "אבן לכתישת זיתים" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה אבן לכתישת זיתים בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

הקדמה והגדרות - תהליך הפקת שמן זית עתיק

בעת העתיקה, הפקת שמן זית הייתה תהליך מורכב הכולל מספר שלבים. שלושה רכיבים חשובים בתהליך היו "המפרכה", "הממל" ו"הרחיים". המפרכה הייתה מתקן המשמש לשבירה וריסוק הזיתים, המורכב מחלק תחתון (ים) שעליו הונחו הזיתים וחלק עליון סובב (ממל) שרסק את הזיתים. הממל היה האבן העליונה הסובבת של המפרכה. הרחיים היו זוג אבנים דומה במבנה ששימשו לטחינת גרעינים ויצירת קמח.

מבנה וחלקי המפרכה לרסוק זיתים

המפרכה עצמה הייתה מכשיר פשוט אך יעיל להפקת שמן זית. החלק התחתון, הנקרא "ים", היה בעצם קערה עמוקה שבתוכה הונחו הזיתים לרסוק. מעל הים נמצא הממל - אבן כבדה וגדולה בצורה עגולה שהייתה מונחת בניצב לים. הממל הוסב בכוח ידני או על ידי בעלי חיים כמו חמורים או שוורים שהיו קשורים לזרוע המחברת את הממל לים. כאשר הממל סבב, הוא רסק את הזיתים בים לפירורים ולחתיכות קטנות.  

תפקיד הממל והרחיים בתהליך

תפקיד הממל היה לרסק את הזיתים בשלב ראשוני זה של הפקת שמן הזית. הרסוק המכני פתח את תאי הזית ושחרר את השמן הגולמי הטמון בו לקראת השלבים הבאים בתהליך. הממל דמה במבנהו לחלקי הרחיים המשמשות לטחינת גרעינים ויצירת קמח, אולם הממל רסק את הזיתים במצב הרטוב והחי שלהם בעוד הרחיים טחנו גרעינים יבשים לאבקה דקה יותר.

שימוש במפרכה והפקת שמן זית

לאחר שהזיתים רוסקו היטב על ידי הממל הסובב במפרכה, התקבלה מסה רטובה של חתיכות קטנות של פרי הזית ופירוריו. משלב זה המשיכו לשלבים נוספים שלסחיטה, הפרדה וטיהור כדי להפיק את שמן הזית הנקי והצלול לשימוש. המפרכה הייתה השלב הראשוני והכרחי בתהליך ההפקה הזה.

היבטים היסטוריים - אזכורים במקורות עתיקים

המפרכה והממל מוזכרים כבר בספרות חז"ל ובמקורות יהודיים עתיקים. בתלמוד מצוטט "ממל, אמר רב אבא בר ממל: מפרכתא" (בבא בתרא סז,ב), מצביע על החשיבות של הממל בתהליך הפקת השמן. מקורות אחרים מספרים על הסדרים הלכתיים לגבי מכירה ורכישה של "המפרכות" במסגרת עסקאות על יקבים וקרקעות חקלאיות. מכשירים דומים לרחיים ומפרכות נמצאים גם בשרידים ארכאולוגיים ברחבי האזור.

טכנולוגיות חדשות וחלופות עכשוויות

כיום, תהליך הפקת שמן זית משתמש בטכנולוגיה מודרנית יותר. במקום המפרכה והממל, לרוב משתמשים במעכים תעשייתיים חשמליים לרסק את הזיתים. עם זאת, עדיין ניתן למצוא שימוש במכשירים מסורתיים דמויי מפרכה בחוות וכפרים מסוימים. אלו הם לרוב מכשירים קטנים יותר המופעלים בכוח ידני עבור הפקה ביתית. העקרונות של ריסוק והפרדה נותרו דומים, אך הטכנולוגיה המודרנית מייעלת את התהליך בקנה מידה גדול יותר.

סיכום – חשיבות היסטורית ותרבותית

המפרכה, הממל והשימוש ברחיים סימלו טכנולוגיות חקלאיות חשובות בתרבות המזרח התיכון העתיק. מכשירים אלה אפשרו את הפקת שמן הזית, מזון בסיסי שהיה משמעותי מבחינה תזונתית, כלכלית ותרבותית. אזכורים שלהם במקורות עתיקים ובספרות חז"ל מלמדים על חשיבותם ההיסטורית. כיום, הטכנולוגיות המודרניות להפקת שמן זית הן יעילות יותר, אך המפרכה והממל ממשיכים לסמל את המסורת העתיקה ואת השורשים של תהליך חקלאי מפואר. בהצלחה !



מודעות




פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות: ממל
פתרון 4 אותיות:
פתרון 5 אותיות:
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
 
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה:

ביטויים דומים: אבן לכתישת זיתים תשחץ, אבן לכתישת זיתים פירוש, אבן לכתישת זיתים 3 אותיות, מה זה אבן לכתישת זיתים?
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו