רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


חלת דבש | חלת דבש תשחץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה חלת דבש. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "חלת דבש" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה חלת דבש בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

מקור השם "דבש"

המילה "דבש" מופיעה בתנ"ך 54 פעמים, 21 פעמים מתוכן בביטוי "ארץ זבת חלב ודבש" לתיאור ארץ ישראל. מהעדר ראיות לגידול דבורים בארץ ישראל בתקופה זו וההקשר שבו מופיעה המילה, החליטו חכמי התלמוד שהכוונה היא למיץ פירות מתוק, ובמיוחד מיץ תמרים. רש"י פירש: "כל מתיקת פרי קרוי דבש". רק במספר מצומצם של מקרים מדובר במפורש בדבש דבורים.

עם הזמן, המשמעות של המילה "דבש" השתנתה לציין את הדבש המופק על ידי דבורים. המונח למיץ תמרים המתוק הפך להיות "סילאן". מקור המילה דבש בשפות שמיות עתיקות כמו אכדית (דישׁפּוּ), ארמית (דִבְּשָׁא) וגעז (דֶבְּס) הראה קשר למתיקה ולחומרים סוכריים.

ייצור הדבש על ידי דבורים* 

דבש מיוצר בעיקר על ידי דבורי הדבש בסוג דבורת הדבש (Apis), במיוחד המין דבורת הדבש האירופית (A. mellifera). דבורות אלו אוספות צוף פרחים שהוא הפרשה סוכרית של צמחים. הצוף עובר תהליך אידוי חלקי של המים וטיפול אנזימטי בכוורת כדי להפוך לדבש.

דבורי הדבש יוצרות דבש משני טעמים עיקריים - כמזון עבור עצמן לשימור לתקופות הקרות, וכמזון לזחלים הוולדות. הדבש מאוחסן בתאי שעווה שהדבורים בונות ומיוצר מחומרי הגלם הזמינים באזור בהתאם לעונה.  

איסוף הצוף והעיבוד הראשוני

בתקופת הפריחה, הדבורות העמלות אוספות צוף מפרחים במעופי יום. כל גיחה יכולה לשאוב צוף מכ-100 פרחים מאותו סוג. הדבורה מעבירה את הצוף לקיבת דבש מיוחדת ומוסיפה אליו אנזימים כבר במעוף חזרה לכוורת.  

בכוורת, הדבורה מפרישה את הצוף לתאי השעווה או מעבירה אותו לדבורות פועלות שמחלות בחשיפתו לזרמי אוויר לייבוש. הדבורות מפרישות שעווה לחתימת התאים כשהם מלאים בדבש כבר מוכן.

עיבוד הצוף לדבש

הצוף עובר שינויים מרחיקי לכת בתהליך ההפיכה לדבש. הדבורות מייבשות אותו עד כדי רמת מים של 20% בלבד. אנזימים מפרקי סוכרים גורמים לפירוק רבים מהסוכרוזה לסוכרים פשוטים. חומרים נוספים כמו חומצות, ויטמינים ומינרלים מופרשים משאריות הצוף. 

כשהתא מלא בדבש מוכן, הדבורות חותמות אותו בשכבת שעווה לשמירה על איכותו. הדבש עמיד בזכות הרכב הסוכרים, רמת החומציות הנמוכה והפעילות האנטי-בקטריאלית.

רדיית הדבש

רדיית הדבש ממכלי השעווה מתבצעת באמצעים מכניים כמו סכינים לפתיחת התאים, צנטריפוגות לסחיטת הדבש ממכליו וסינון להרחקת פסולת. לעתים מבצעים חימום (פסטור) לנטרול שמרים וייצוב הדבש.  

לאחר הסינון, הדבש נאגר בתנאים מבוקרים של קור, חשיכה ולחות לשימור. תפוקת דבש שנתית ממכוורת בודדת עשויה להגיע לכ-40 ק"ג, ותפוקת הדבש העולמית מוערכת בכ-800 אלף טון.

סוגי דבש וזיהוי מקורם

קיימים מאות סוגי דבש השונים בצבע, טעם, ריח ומרקם על פי מקורם הצמחי. יש דבשים מונופלוריים הנובעים מצוף של מין פרח יחיד, ודבשים פוליפלוריים ממקורות מעורבים. סוגי הדבש הנפוצים כוללים דבש דרים, אקליפטוס, גרווילאה ופרחי בר.

זיהוי הצמחים שמהם נאסף דבש מסוים נעשה על בסיס ידע של המגדלים על כוורות באזור, עונות הפריחה וזנים מקומיים. כמו כן, ניתן לבחון את גרגרי האבקה (פולן) השוכנים בדבש ולזהות מהם את סוגי הפרחים.

סגולות הדבש ושימושיו

מבחינה תזונתית, הדבש מהווה מקור סוכר קל לעיכול עם ערך קלורי גבוה. הוא מכיל מינרלים כמו ברזל, נתרן, אשלגן וזרחן, וויטמינים B6, C ונוגדי חמצון כמו פלבונואידים. הדבש גם מכיל חומצות אורגניות וחלבונים.

לדבש תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-חידקיות הודות לסביבה החומצית, לפעילות האנזימטית ולרכיבים הפעילים האחרים בו. כמו כן קיימת לו השפעה מזרזת על ריפוי פצעים וכוויות.

מעבר לשימושו כממתיק וכמרכיב מזון, הדבש משמש גם כחומר גלם במוצרים קוסמטיים וכתרופה מסורתית. הוא נמצא גם בשימוש לייצור משקאות משכרים דוגמת מדו, וכחומר שימור וטעם בתעשיית המזון.

טיפול וחקיקה בתחום הדבש

בשל חשיבותו וערכו המסחרי, ענף הדבש כפוף לתקנות ולחקיקה מפורטת במדינות שונות. דרישות איכות מחמירות חלות על יצרני ומשווקי דבש, הכוללות תקנים לרמות לכלוך, רעלים וחומרים זרים.

ארגונים כמו מועצת הדבש הבין-לאומית מסייעים בקידום החקיקה ומקדמים סטנדרטים לסימון המקור ולמניעת זיופים של דבש. בישראל, משרד החקלאות אחראי על פיקוח ובקרה בתחום.

מחקרים ופיתוחים נמשכים לשיפור טכניקות גידול הדבורים, הגנה עליהן ושיפור טכנולוגיות לייצור, אחסון ושיווק הדבש. היצרנים מתמקדים גם בגיוון סוגי הדבש לשווקים ייחודיים.
 בהצלחה !



מודעות




פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות: יערה
פתרון 5 אותיות:
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
 
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה:

ביטויים דומים: חלת דבש מילון, חלת דבש פירוש, חלת דבש תשבץ, חלת דבש תשחץ, מה זה חלת דבש?
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו