רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


אבן לכתישת זיתים | אבן לכתישת זיתים תשחץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה אבן לכתישת זיתים. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "אבן לכתישת זיתים" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה אבן לכתישת זיתים בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה.

מסע בזמן אל עולם הפקת השמן והקמח: מפרכה, ממל ורחיים – אבני היסוד של התעשייה הקדומה

שמן וקמח – צרכים קיומיים שעיצבו את ההיסטוריה האנושית

שמן זית וקמח חיטה, שניים מהמרכיבים הבסיסיים ביותר בתזונה האנושית, מילאו תפקיד מרכזי בעיצוב ההיסטוריה והתרבות שלנו. כבר בתקופות קדומות, השקיעו בני האדם משאבים רבים בפיתוח שיטות וכלים להפקת מוצרים אלו, שכן הם היוו מקור אנרגיה חיוני, סמל לשגשוג כלכלי, ואף שימשו בטקסים דתיים. במרכז התעשייה הקדומה הזו עמדו שלושה כלים מרכזיים: המפרכה, הממל והרחיים. כלים אלו, שמקורם בלשון חז"ל והמקרא, היוו את אבני היסוד של תהליכי הפקת השמן והקמח, והשפיעו עמוקות על החברה, הכלכלה והתרבות של העולם העתיק.

המפרכה– לב ליבו של בית הבד

המפרכה, כלי מרכזי בתהליך הפקת שמן הזית, הייתה למעשה מתקן ריסוק משוכלל. היא הורכבה משני חלקים עיקריים: ה"ים", מעין קערה גדולה שבה הונחו הזיתים, וה"ממל", גלגל אבן כבד שסובב על הזיתים וריסק אותם לעיסה. בית הבד, המבנה שבו שכנה המפרכה, היה מרכז תעשייתי של ממש, שכלל גם מתקנים נוספים כמו בורות איסוף, מכבשים ומשקולות. ממצאים ארכאולוגיים של מפרכות, כמו אלו שהתגלו בתל מרשה, מעידים על תפוצתם הנרחבת של בתי בד ברחבי הארץ כבר בתקופת הברזל, ומלמדים על החשיבות הרבה של תעשיית השמן בכלכלה ובתרבות של התקופה.

הממל – הכוח המניע מאחורי הריסוק

הממל, גלגל האבן הכבד שסובב על הזיתים במפרכה, היה למעשה הכוח המניע מאחורי תהליך הריסוק. מקור שמו, כפי שמתועד בלשון חז"ל, קשור ככל הנראה לפועל "מלל", שמשמעותו מעך או ריסק. הממל, בדומה לאבן הרכב ברחיים, היה עשוי בדרך כלל מאבן בזלת קשה, והיה מחובר לציר אנכי שאפשר את סיבובו. ייחודו של הממל היה בצורתו הגלילית ובמשקלו הרב, שאפשרו לו למעוך את הזיתים ביעילות ולשחרר את השמן מהם.

הרחיים – מטחנת הקמח של העולם העתיק

בעוד שהמפרכה שימשה להפקת שמן, הרחיים היו הכלי המרכזי להפקת קמח. הרחיים היו מורכבות משתי אבנים עגולות: אבן תחתונה, שנקראה "שכב", והאבן עליונה ברחיים, שנקראה "רכב". הרכב הייתה מחוברת לציר אנכי, ובעזרת כוח אדם או בהמה, סובבה על השכב וטחנה את הגרעינים לקמח. הרחיים היו נפוצות מאוד בעולם העתיק, והן מוזכרות פעמים רבות במקרא, למשל בתיאור הכנת המנחה בבית המקדש.

השפעת הכלים על החברה והכלכלה בעת העתיקה

לפיתוח המפרכה והרחיים הייתה השפעה מכרעת על החברה והכלכלה בעולם העתיק. השימוש בכלים אלו אפשר מעבר מחקלאות קיום, שבה כל משפחה הפיקה את מזונה בעצמה, לתעשייה חקלאית של ממש. בתי בד וטחנות קמח הפכו למרכזים כלכליים חשובים, ויצרו מקומות עבודה חדשים, כמו הטוחן והשומר. בנוסף, התפתחות המסחר בשמן ובקמח אפשרה את צמיחתן של ערים וממלכות, והובילה להתפתחות תרבותית וכלכלית משמעותית.

שימור המורשת והשראה לעתיד

כיום, ניתן למצוא מפרכות ורחיים משוחזרות ופועלות במוזיאונים ובאתרי מורשת ברחבי הארץ, כמו מוזיאון "אדם ועמלו" בתל אביב ובית הבד העתיק במוזיאון ארץ ישראל. שחזור הכלים והפעלתם מאפשרים לנו להבין את הטכנולוגיה הקדומה, להעריך את המורשת החקלאית שלנו, ואף להפיק לקחים רלוונטיים לימינו. בשנים האחרונות, ישנה גם מגמה של חזרה לשיטות ייצור מסורתיות, מתוך הכרה ביתרונות הבריאותיים והסביבתיים של שימוש בכלים אלו. ייתכן שבעתיד, הכלים העתיקים הללו אף יהוו השראה לפיתוח טכנולוגיות חדשות בתחום המזון והחקלאות.

מפרכה, ממל ורחיים – סמל לחדשנות והתמדה

המפרכה, הממל והרחיים הם הרבה יותר מסתם כלים עתיקים. הם סמל לחדשנות, להתמדה ולרצון האנושי לשפר את איכות חייו. הכלים הללו, שפותחו לפני אלפי שנים, ממשיכים להדהד ולהשפיע על חיינו גם היום. הם מזכירים לנו את הקשר העמוק שלנו לאדמה, למזון ולמסורת, ומעוררים בנו השראה לחדשנות ויצירתיות גם בתחומי החיים המודרניים. בהצלחה ! 



מודעות





פתרון 2 אותיות: 
פתרון 3 אותיות: ממל   
פתרון 4 אותיות: יצהר (שמן זית משובח) 
פתרון 5 אותיות:
פתרון 6 אותיות:  
פתרון 7 אותיות:  
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון שתי מילים ומעלה:
ביטויים דומים: אבן לכתישת זיתים מילון, אבן לכתישת זיתים פירוש, אבן לכתישת זיתים מילה נרדפת, מה זה אבן לכתישת זיתים, אבן לכתישת זיתים תשחץ, אבן לכתישת זיתים תשבץ
מחפשים תשובות נוספות השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
עזרנו לכם למצוא את הפתרון ? תפרגנו לנו בלייק! 
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!

5 תגובות:

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו