רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


מן הקטניות | מן הקטניות מילון

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה מן הקטניות. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "מן הקטניות" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה מן הקטניות בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

קטניות: מזון-על עתיק יומין בעל יתרונות תזונתיים וסביבתיים

משפחת הקטניות (Fabaceae) היא אחת ממשפחות הצמחים המגוונות והחשובות ביותר על פני כדור הארץ. היא כוללת מגוון עצום של צמחים, החל מעשבים חד-שנתיים ועד לעצים גבוהים, ומתפרשת על פני כל יבשות העולם מלבד אנטארקטיקה. קטניות מוכרות לנו בעיקר בזכות זרעיהן העשירים בחלבון, סיבים תזונתיים וויטמינים, והן מהוות מרכיב מרכזי בתזונה של תרבויות רבות ברחבי העולם. מעבר לערכן התזונתי, לקטניות תפקיד אקולוגי חשוב בזכות יכולתן הייחודית לקבע חנקן מהאוויר, ובכך להעשיר את הקרקע.

מאפיינים בוטניים ייחודיים: תרמילים, פרחים ועלים

המאפיין הבולט ביותר של הקטניות הוא התרמיל, הפרי המיוחד שלהן. התרמיל מתפתח משחלה עילית בעלת עלה שחלה אחד, והוא מכיל בתוכו את הזרעים. פרחי הקטניות, על אף מגוון הצורות שלהם, מאופיינים במבנה פנטמרי, כלומר חלקיהם ערוכים בתורים של חמש. העלים של הקטניות מורכבים, כלומר הם מחולקים לעלעלים או לאונות, ולעתים קרובות הם בעלי פטוטרות מעובות. 

אך המאפיין הייחודי ביותר של הקטניות הוא יכולתן לקבע חנקן אטמוספרי. הן עושות זאת בעזרת חיידקים סימביוטיים בשם ריזוביום, החיים בפקעיות מיוחדות על שורשיהן. חיידקים אלו הופכים את החנקן האטמוספרי, שאינו זמין לצמחים באופן ישיר, לתרכובות חנקן שהצמח יכול לנצל. תהליך זה, המכונה קיבוע חנקן, מעשיר את הקרקע בחנקן ומפחית את הצורך בדשנים כימיים.

טקסונומיה: סדר בתוך המגוון

משפחת הקטניות הענפה מחולקת לשלוש תת-משפחות: קסאלפיניים, מימוסיים ופרפרניים. הקסאלפיניים נחשבים לקבוצה הפרימיטיבית ביותר, וממנה התפתחו שתי הקבוצות האחרות. המימוסיים מאופיינים בפרחים בעלי אבקנים רבים ובולטים, ואילו הפרפרניים, הכוללים את מרבית הקטניות המוכרות לנו, מאופיינים בפרח דמוי פרפר. עד 2009, כל אחת מתת-המשפחות הללו נחשבה למשפחה נפרדת, אך כיום הן מאוחדות תחת משפחת הקטניות.

בישול והכנת קטניות: מסורת ומדע

הכנת קטניות לבישול היא תהליך שלעתים קרובות כולל השריית הזרעים במים. השריה זו משרתת מספר מטרות: היא מקצרת את זמן הבישול, מרככת את הקטניות ומסייעת בפירוק של מולקולות הגורמות לגזים במערכת העיכול. בנוסף, השריה עשויה לשפר את זמינותם של רכיבים תזונתיים מסוימים. 

בתרבויות שונות ברחבי העולם, פותחו שיטות ייחודיות להכנת קטניות. לדוגמה, במסעדות מזרחיות נהוג להשרות חומוס ופול למשך הלילה לפני בישולם. בישראל, קיים מנהג בקרב יהודים אשכנזים וחלק מעדות נוספות להימנע מאכילת קטניות בפסח, בשל חשש לערבוב עם חמץ.

קטניות בתקופת הברזל: בשר לעניים

קטניות היוו מרכיב חשוב בתזונת תושבי הלבנט בתקופת הברזל. ממצאים ארכיאולוגיים מעידים על כך שגידלו וצרכו מגוון של קטניות, ביניהן עדשים, פול וטופח. הקטניות סיפקו מקור חלבון זמין וזול, והיוו השלמה חיונית לדיאטה המבוססת בעיקר על דגנים. בנוסף, הן הבשילו מוקדם יותר מהדגנים, ותרמו לביטחון התזונתי של האוכלוסייה.

שיטה סלילנית: סמל החוסן המדברי

השיטה הסלילנית (Acacia raddiana) היא עץ מדברי איקוני, המוכר בזכות צורתו הייחודית ועמידותו לתנאי היובש הקיצוניים של המדבר. שורשיה העמוקים של השיטה מאפשרים לה להגיע אל מי התהום, וענפיה הקוצניים מספקים צל ומחסה לבעלי חיים שונים. השיטה הסלילנית היא מין מוגן בישראל, וחשיבותה האקולוגית רבה.

חרוב מצוי: מתוק, מזין ורב-שימושי

החרוב המצוי (Ceratonia siliqua) הוא עץ ירוק-עד הגדל בר באזור הים התיכון. פרי החרוב, תרמיל ארוך ומתוק, משמש למאכל אדם ובעלי חיים. בנוסף, משתמשים בפרי החרוב להפקת מולסה, קמח ומוצרים נוספים. עץ החרוב הוא גם מקור לצוף לדבורים, ופרחיו משמשים להכנת ריבות במטבח הערבי.

קידה שעירה: שיח קוצני בעל סגולות מרפא

הקידה השעירה (Calicotome villosa) היא שיח קוצני ונפוץ בחבל הים תיכוני. היא מאופיינת בפרחים צהובים וריחניים, המשמשים להכנת ריבות ותה. הקידה השעירה ידועה גם בסגולותיה הרפואיות, והיא משמשת ברפואה העממית לטיפול במגוון בעיות בריאותיות.

אפונה: מהגינה לצלחת

האפונה, שמקורה במזרח התיכון, היא צמח חד-שנתי מטפס בעל תרמילים המכילים זרעים עגולים וירוקים. האפונה נאכלת טרייה, מבושלת, משומרת או קפואה, והיא מרכיב פופולרי במטבחים רבים ברחבי העולם. בנוסף לערכה התזונתי, האפונה שימשה גם ככלי מחקר חשוב במדע הגנטיקה. גרגור מנדל, אבי הגנטיקה המודרנית, ערך את ניסוייו המפורסמים על תורשה באמצעות הכלאות של צמחי אפונה.

פול: מאכל עניים שהפך למעדן

הפול, שמקורו באזור הים התיכון, הוא צמח חד-שנתי גבוה בעל תרמילים ארוכים המכילים זרעים גדולים ושטוחים. הפול נאכל טרי, מבושל, מיובש או משומר, והוא מרכיב מרכזי במטבחים רבים במזרח התיכון ובצפון אפריקה. במצרים, הפול נחשב למאכל הלאומי ומוגש במגוון צורות, כמו "פול מדמס" – תבשיל פול עם שמן זית, לימון ותבלינים.

איסור אכילת קטניות בפסח: מסורת ומחלוקת

בניגוד לחמץ, שאסור באכילה על פי דין תורה, איסור אכילת קטניות בפסח הוא מנהג שהתקבל בחלק מקהילות ישראל, בעיקר בקרב יהודים אשכנזים, אך גם בחלק מקהילות צפון אפריקה. מנהג זה נובע מחשש לערבוב בין קטניות לדגנים, שכן שניהם עוברים תהליכי עיבוד דומים ויכולים להיראות דומים לאחר הבישול. בנוסף, קיים חשש שאנשים שאינם בקיאים בהלכות יראו אחרים אוכלים קטניות בפסח ויחשבו בטעות שמותר לאכול גם חמץ.

ההגדרה של "קטניות" במנהג זה רחבה יותר מההגדרה הבוטנית, וכוללת גם מינים שאינם שייכים למשפחת הקטניות, כמו אורז ותירס. מקור המנהג אינו ברור לחלוטין, אך הוא מתועד כבר בימי הביניים. יש הסבורים שהמנהג נובע מחשש לערבוב עם חמץ, בעוד שאחרים סבורים שהוא נובע ממנהגי אבלות שנהגו בימי הביניים.

לסיכום: עתיד ורוד לקטניות

משפחת הקטניות מציעה שפע של יתרונות תזונתיים, סביבתיים ובריאותיים. צריכת קטניות כחלק מתזונה מאוזנת יכולה לתרום לבריאות הלב, להפחתת הסיכון לסוכרת ולסרטן, ולשיפור תפקוד מערכת העיכול. בנוסף, גידול קטניות הוא בר-קיימא יותר מגידול בעלי חיים, והוא תורם להפחתת פליטת גזי חממה. בעולם שבו הביקוש למזון בריא ובר-קיימא הולך וגובר, הקטניות הן ללא ספק מזון-על עתיק יומין שעתידו עוד לפניו. בהצלחה !



מודעות





פתרון 2 אותיות: מש
פתרון 3 אותיות: ניל, פול (צמח מהקטניות)
פתרון 4 אותיות: בוטן, בקיה, דבשה, חמצה, חרוב, טופח, סויה, קידה, רותם, שברק, שיטה, תלתן
פתרון 5 אותיות: אספסת, אפונה, חומוס, לוביה, לוטוס, עדשים, צאלון, רוביא, שלטית
פתרון 6 אותיות: כרבולת, כרשינה, שעועית, תורמוס 
פתרון 7 אותיות: אחירותם, בוהיניה, גרגרנית
פתרון 8 אותיות ומעלה: תמרהינדי (עץ במשפחת הקטניות)
פתרון של שתי מילים ומעלה: אגוז אדמה, חרוב מצוי, סלק בהמות, עדשה תרבותית, רותם המדבר, שיטה סלילנית
ביטויים דומים: מן הקטניות מילון, מן הקטניות פירוש, מן הקטניות 6 אותיות, מן הקטניות רשימה, צמח מן הקטניות תשבץ, ממשפחת הקטניות
מחפשים תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
עזרנו לכם למצוא את הפתרון ? תפרגנו לנו בלייק! 
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו