רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


דיקטטור ספרדי | רודן ספרדי תשחץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה רודן ספרדי. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "דיקטטור ספרדי" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה רודן ספרדי בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 
עריצות ורודנות: פרנסיסקו פרנקו - מסלול חייו ושלטונו

מבוא: הגדרת עריצות ורודנות

עריצות ורודנות הן צורות שלטון המאופיינות בריכוז כוח בלתי מוגבל בידי שליט יחיד או קבוצה קטנה. משטרים אלה מדכאים זכויות אדם, מגבילים חירויות אזרחיות ומשתמשים באלימות ובהפחדה כדי לשמר את שלטונם. פרנסיסקו פרנקו, ששלט בספרד במשך כמעט ארבעה עשורים, מהווה דוגמה מובהקת למנהיג עריץ במאה ה-20. שלטונו התאפיין בדיכוי פוליטי, צנזורה קפדנית, ודיכוי תרבותי של קבוצות מיעוט. עם זאת, בניגוד למשטרים טוטליטריים אחרים בני זמנו, משטרו של פרנקו לא התבסס על אידיאולוגיה מקיפה, אלא על תערובת של לאומנות ספרדית, קתוליות שמרנית, ואנטי-קומוניזם. הבנת דמותו ושלטונו של פרנקו מספקת תובנות חשובות על טבעה של עריצות ועל האופן שבו היא מתבססת ומשתמרת לאורך זמן.

רקע וילדות: עיצוב אישיותו של פרנקו

פרנסיסקו פרנקו נולד ב-4 בדצמבר 1892 בעיירה הנמל פרול שבצפון-מערב ספרד. הוא גדל במשפחה מהמעמד הבינוני-גבוה עם מסורת צבאית ארוכה. אביו, ניקולס פרנקו, היה קצין בצי הספרדי, אך נטש את המשפחה כשפרנקו היה בן 14. אירוע זה השפיע עמוקות על פרנקו הצעיר והוביל אותו להתקרב מאוד לאמו. למרות שבתחילה שאף להצטרף לצי בעקבות המסורת המשפחתית, קיצוצים בתקציב הצי בעקבות תבוסת ספרד במלחמת ארצות הברית-ספרד ב-1898 הובילו אותו להצטרף לצבא היבשה. חינוכו הצבאי באקדמיה לחיל הרגלים בטולדו עיצב את אישיותו הקפדנית והמשמעתית. שירותו במרוקו הספרדית היווה נקודת מפנה בקריירה שלו, שם הוא בנה לעצמו מוניטין כקצין אמיץ ויעיל. פציעתו הקשה בקרב ב-1916 והצטרפותו ללגיון הזרים הספרדי תחת פיקודו של חוזה מיאן אסטריי חיזקו את תפיסת עולמו הלאומנית והצבאית. חוויות אלו עיצבו את אישיותו ואת תפיסת עולמו, והיוו בסיס לגישתו הנוקשה והסמכותנית בהמשך דרכו.

עלייתו לשלטון: ממפקד צבאי לשליט יחיד

עלייתו של פרנקו לשלטון הייתה תוצאה של שילוב בין כישוריו הצבאיים, נסיבות היסטוריות, ויכולתו הפוליטית. ב-1934, לאחר דיכוי מרד הכורים באסטוריאס, מונה פרנקו למפקד הצבא הספרדי. עם פרוץ מלחמת האזרחים הספרדית ב-1936, הפך פרנקו למנהיג הכוחות הלאומניים שהתקוממו נגד הרפובליקה. הוא הצליח לאחד תחת פיקודו קבוצות ימניות שונות, כולל הפלנחה הפשיסטית והקרליסטים המלוכניים. בספטמבר 1936 הכריז על עצמו כ"גנרליסימו" של הצבא הלאומני, וב-1 באוקטובר 1936 הפך לראש המדינה הספרדית בשטחים שבשליטת הלאומנים. ניצחונו במלחמת האזרחים ב-1939 ביסס את שלטונו על ספרד כולה. פרנקו השכיל לנווט בין הכוחות השונים שתמכו בו, תוך שהוא מבטל את עצמאותם הפוליטית ומרכז את כל הסמכויות בידיו. הוא יצר מערכת שלטונית המבוססת על נאמנות אישית, תוך שימוש במנגנוני דיכוי ופיקוח קפדניים. שלטונו התאפיין בשילוב של אידיאולוגיות ימניות שונות, כשהוא מדגיש את הלאומיות הספרדית, הקתוליות המסורתית, והאנטי-קומוניזם כעמודי התווך של משטרו.

פרנקו ומלחמת העולם השנייה: ניטרליות מתוחכמת

תקופת מלחמת העולם השנייה הייתה מבחן משמעותי למשטרו של פרנקו. למרות הקרבה האידיאולוגית למדינות הציר וחובו להן על תמיכתן במלחמת האזרחים, פרנקו בחר לשמור על ניטרליות רשמית. החלטה זו נבעה מהערכה מפוכחת של מצבה הקשה של ספרד לאחר מלחמת האזרחים ומהבנת הסיכונים הכרוכים בהצטרפות למלחמה. פרנקו ניהל מדיניות מתוחכמת של תמרון בין הצדדים הלוחמים. מצד אחד, הוא שלח את "הדיוויזיה הכחולה" להילחם לצד הגרמנים בחזית המזרחית נגד ברית המועצות, ואפשר לצוללות גרמניות לתדלק בנמלים ספרדיים. מצד שני, הוא סירב לדרישות היטלר להצטרף באופן מלא למלחמה ולאפשר לגרמנים לכבוש את גיברלטר. פרנקו ניצל את המצב כדי לקדם את האינטרסים הכלכליים של ספרד, תוך שהוא סוחר עם שני הצדדים ומספק חומרי גלם חיוניים כמו טונגסטן לגרמניה. ככל שהמלחמה התקדמה לטובת בעלות הברית, פרנקו החל להתרחק מגרמניה ולהדגיש את הניטרליות הספרדית. מדיניות זו אפשרה לו לשרוד את המלחמה ולשמר את שלטונו, למרות הבידוד הדיפלומטי שנכפה על ספרד בשנים הראשונות שלאחר המלחמה.

פרנקו והשואה: בין שיתוף פעולה להצלה

יחסו של פרנקו ליהודים ולשואה היה מורכב ומשתנה לאורך המלחמה. בתחילת המלחמה, כחלק ממשא ומתן על הצטרפות אפשרית לציר, הורה פרנקו להכין רשימות של יהודים בספרד, כולל פרטים אישיים ומידת "מסוכנותם". העתק של רשימה זו, שכללה כ-6,000 שמות, נמסר להיינריך הימלר. עם זאת, ככל שהתברר כי גרמניה עשויה להפסיד במלחמה, שינה פרנקו את מדיניותו. החל מ-1943, ספרד החלה לאפשר מעבר ומקלט זמני ליהודים שנמלטו מאירופה הכבושה. הערכות שונות מצביעות על כך שעשרות אלפי יהודים מצאו מקלט בספרד במהלך השואה. פרנקו אף הורה להשמיד את רשימות היהודים שהוכנו קודם לכן. מדיניות זו נבעה ככל הנראה משיקולים פרגמטיים יותר מאשר הומניטריים, כחלק מניסיונותיו של פרנקו לשפר את תדמיתו בעיני בעלות הברית לקראת סוף המלחמה. יחסו המורכב ליהודים משקף את הפרגמטיזם הפוליטי שאפיין את שלטונו, כאשר שיקולי הישרדות המשטר גברו על עקרונות אידיאולוגיים.

יחסי חוץ: מבידוד להכרה בינלאומית

מדיניות החוץ של פרנקו לאחר מלחמת העולם השנייה התאפיינה במאמץ מתמשך להשתלב מחדש בקהילה הבינלאומית. בשנים הראשונות שלאחר המלחמה, ספרד סבלה מבידוד דיפלומטי כבד. היא הודרה מהאו"ם ומתוכנית מרשל, ורוב המדינות המערביות החרימו אותה. פרנקו ניסה להתגבר על בידוד זה באמצעות מספר אסטרטגיות. ראשית, הוא הדגיש את האנטי-קומוניזם של משטרו, מציג את ספרד כבעלת ברית פוטנציאלית במלחמה הקרה. שנית, הוא פיתח קשרים הדוקים עם מדינות ערב ועם משטרים ימניים בדרום אמריקה. שלישית, הוא ניסה לשפר את תדמיתו הבינלאומית על ידי הצגת משטרו כ"דמוקרטיה אורגנית" ולא כדיקטטורה פשיסטית. מאמצים אלה נשאו פרי בהדרגה. ב-1953 חתמה ספרד על הסכם עם ארצות הברית שאפשר הקמת בסיסים אמריקאיים בתמורה לסיוע כלכלי וצבאי. ב-1955 התקבלה ספרד לאו"ם. למרות זאת, ספרד נותרה מחוץ לנאט"ו ולקהילה האירופית המתגבשת. פרנקו המשיך לנווט בזהירות בין הגושים במלחמה הקרה, תוך שמירה על עצמאות יחסית במדיניות החוץ. יחסיו עם העולם הערבי היו מורכבים; מצד אחד הוא טיפח קשרים הדוקים עם מדינות ערב, אך מצד שני אפשר ליהודי מרוקו להגר לישראל דרך ספרד. מדיניות החוץ של פרנקו שיקפה את הפרגמטיזם שאפיין את שלטונו, כאשר הוא מוכן לוותר על עקרונות אידיאולוגיים לטובת אינטרסים מדיניים וכלכליים.

דיכוי פנימי ומאפייני המשטר: שליטה באמצעות כוח ואידיאולוגיה

המשטר הפרנקואיסטי התאפיין בדיכוי שיטתי של כל צורות ההתנגדות והשוני. מיד לאחר ניצחונו במלחמת האזרחים, פתח פרנקו במסע נקמה נגד תומכי הרפובליקה. עשרות אלפים הוצאו להורג, מאות אלפים נכלאו, ורבים אחרים נאלצו לגלות. המשטר הפעיל מערכת מסועפת של פיקוח וצנזורה. התקשורת, החינוך והתרבות הועמדו תחת פיקוח קפדני, כאשר הכנסייה הקתולית ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב הערכים והנורמות החברתיות. תנועות לאומיות, במיוחד של הבסקים והקטלאנים, דוכאו בחומרה, ושימוש בשפות אזוריות הוגבל מאוד. המשטר קידם אידיאולוגיה של "לאומיות קתולית", המשלבת לאומנות ספרדית עם קתוליות שמרנית ואנטי-קומוניזם. כלכלית, פרנקו אימץ בתחילה מדיניות אוטרקית, אך בשנות החמישים עבר למדיניות ליברלית יותר שהובילה לצמיחה מהירה. למרות זאת, פערים חברתיים וכלכליים נותרו משמעותיים. בשנותיו האחרונות של המשטר ניכרה התמתנות מסוימת, אך הדיכוי הפוליטי והצנזורה נמשכו עד מותו של פרנקו 
ב-1975.

אחרית דבר: מורשת פרנקו וספרד המודרנית

מותו של פרנקו ב-20 בנובמבר 1975 סימן את סופה של תקופה בהיסטוריה הספרדית. בהתאם לרצונו, חואן קרלוס הוכתר למלך ספרד, אך בניגוד לציפיות פרנקו, הוביל תהליך של מעבר לדמוקרטיה. תהליך זה, שנודע כ"טרנזיסיון", היה מורכב וכלל התמודדות עם מורשת הפרנקואיזם. ספרד אימצה חוקה דמוקרטית ב-1978, הצטרפה לנאט"ו ב-1982 ולקהילה האירופית ב-1986. עם זאת, השפעת תקופת פרנקו ניכרת עד היום בחברה הספרדית. הוויכוח על מורשתו ועל הטיפול בזיכרון ההיסטורי של התקופה נמשך. רק ב-2019 הועברו שרידיו של פרנקו מ"עמק הנופלים" לבית קברות רגיל, צעד שסימל את ההתמודדות המתמשכת של ספרד עם עברה. משטרו של פרנקו מהווה דוגמה מאלפת לאופן שבו עריצות יכולה להתבסס ולהשתמר לאורך זמן, ולאתגרים שמציב המעבר ממשטר אוטוריטרי לדמוקרטיה. בהצלחה !



מודעות




פתרון 2 אותיות:
פתרון 3 אותיות:
פתרון 4 אותיות:
פתרון 5 אותיות: 
פרנקו (רודן ספרדי)
פתרון 6 אותיות:
פתרון 7 אותיות:
 
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון של שתי מילים ומעלה:
 פרנסיסקו פרנקו

ביטויים דומים: דיקטטור ספרדי מילון, רודן ספרדי 5 אותיות דיקטטור ספרדי פירוש, דיקטטור ספרדי תשבץ, דיקטטור ספרדי תשחץ,
כדי למצוא תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!
עזרנו לכם למצוא את הפתרון לתשבץ? תפרגנו לנו בלייק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו