רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


מפרשני המקרא | מגדולי פרשני המקרא תשבץ | מפרשני המקרא (ר"ת) מילון

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה מפרשני המקרא. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "מפרשני המקרא" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה מפרשני המקרא בתשבץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

התפתחות פרשנות המקרא היהודית

פרשנות המקרא היהודית עברה תהליך התפתחות ארוך ומרתק לאורך הדורות. ראשיתה בתקופת חז"ל, שפירשו את המקרא בדרך המדרש וההלכה. בימי הביניים החלה תקופה חדשה בפרשנות, עם הופעתם של פרשנים דגולים כמו רס"ג, רש"י, אבן עזרא, רמב"ן ורשב"ם. פרשנים אלו פיתחו גישות חדשות לפירוש המקרא, תוך שימת דגש על פשט הכתובים לצד הדרש. הם שילבו בפירושיהם ידע רחב בתחומים שונים כמו דקדוק, היסטוריה ופילוסופיה. לאחר תקופת הזוהר של פרשנות ימי הביניים, חלה ירידה מסוימת בחיבור פירושים מקוריים למקרא. במשך מאות שנים התמקדו רוב הפרשנים בביאור וליקוט פירושי הראשונים. רק בעת החדשה, עם עליית תנועת ההשכלה והתגובות אליה, התחדשה היצירה הפרשנית המקורית. בדורות האחרונים, ובמיוחד מאז הקמת מדינת ישראל, חלה פריחה מחודשת בלימוד ופרשנות המקרא, עם הופעתם של פרשנים חדשים ומפעלי פרשנות מקיפים.

רש"י - אבי פרשני המקרא

רבי שלמה יצחקי, הידוע בכינויו רש"י, נחשב לגדול פרשני המקרא היהודיים. הוא חי בצרפת במאה ה-11 וחיבר פירוש מקיף כמעט לכל ספרי התנ"ך. פירושו לתורה הפך לפופולרי ביותר ונדפס כמעט בכל חומש עד ימינו. ייחודו של רש"י היה בשילוב בין פשט הכתובים לבין מדרשי חז"ל. הוא בחר בקפידה את המדרשים המתאימים לפשט ושילב אותם בפירושו בצורה תמציתית וקולחת. רש"י הקפיד על לשון בהירה וקצרה, המובנת גם ללומדים צעירים. הוא שילב בפירושו ביאורי מילים בלעז (צרפתית עתיקה) כדי להבהיר מילים קשות. פירושו של רש"י היווה בסיס לפרשנים רבים אחריו, שכתבו עליו ביאורים והשגות. השפעתו של רש"י על הפרשנות היהודית הייתה עצומה, והוא נחשב עד היום לפרשן המרכזי והחשוב ביותר של המקרא ביהדות.

רמב"ן - פרשן ומקובל

רבי משה בן נחמן, הידוע בכינויו רמב"ן, היה מגדולי חכמי ספרד במאה ה-13. הוא חיבר פירוש מקיף לתורה, שנחשב לאחד החשובים והמעמיקים בפרשנות היהודית. הרמב"ן שילב בפירושו ידע נרחב בתחומים רבים - הלכה, אגדה, פילוסופיה, מדעי הטבע וקבלה. בניגוד לרש"י, שהתמקד בפשט ובמדרשי חז"ל, הרמב"ן הרבה להביא פירושים על דרך הסוד. הוא ראה בתורה רבדים עמוקים של משמעות, מעבר לפשט הגלוי. יחד עם זאת, הקפיד גם על ביאור פשט הכתובים. הרמב"ן נהג להביא את פירושי קודמיו, בעיקר רש"י ואבן עזרא, ולעתים חלק עליהם. פירושו מתאפיין בניתוח מעמיק של לשון המקרא ובחשיפת רבדים עמוקים של משמעות. הרמב"ן עלה לארץ ישראל בערוב ימיו, והדבר ניכר בפירושיו העוסקים בארץ ישראל ובמצוותיה. פירושו של הרמב"ן נחשב לאחד השיאים של הפרשנות היהודית הקלאסית.

רשב"ם - דבקות בפשט המקרא

רבי שמואל בן מאיר, הידוע בכינויו רשב"ם, היה נכדו של רש"י וחי בצרפת במאה ה-12. הוא נודע בעיקר בזכות פירושו לתורה, המתאפיין בדבקות קיצונית בפשט הכתובים. הרשב"ם הצהיר בפירושו כי מטרתו לפרש את "פשוטו של מקרא", גם במקומות שבהם הפשט סותר את ההלכה המקובלת. גישה זו הייתה חדשנית ואף מהפכנית בזמנו. הרשב"ם לא נרתע מלפרש פסוקים באופן שונה מפירושי חז"ל ואף מפירושי סבו רש"י. הוא הסתמך רבות על ההקשר הלשוני והענייני של הפסוקים, ונעזר בידע היסטורי ומדעי לצורך פירושיו. פירושו של הרשב"ם קצר יחסית ומתמקד בעיקר בנקודות הקשות להבנה בפשט הכתובים. למרות חדשנותו, פירושו של הרשב"ם לא זכה לתפוצה רחבה בזמנו, אך בדורות האחרונים הוא זוכה להערכה רבה בקרב חוקרי המקרא ופרשניו.

שלום אביחצירא - פרשן מודרני בשיטת הסוד

הרב שלום אביחצירא (1948-2022) היה מגדולי המקובלים והפרשנים בדור האחרון. הוא נולד במרוקו למשפחת רבנים מפורסמת ועלה לישראל בילדותו. הרב אביחצירא פיתח שיטת פרשנות ייחודית למקרא, המשלבת בין פשט הכתובים לבין רבדים עמוקים של סוד וקבלה. בפירושיו הוא נשען על מסורות קבליות עתיקות, תוך יישומן על פסוקי המקרא באופן מקורי ומחדש. הרב אביחצירא ראה בכל אות ומילה בתורה משמעויות נסתרות, וחשף אותן בפירושיו המעמיקים. הוא חיבר סדרת ספרים בשם "בית הלוי" ובה פירושים על התורה ומועדי ישראל. פירושיו מתאפיינים בשילוב בין למדנות מסורתית לבין תובנות רוחניות עמוקות. הרב אביחצירא זכה להערכה רבה בקרב לומדי תורה וקבלה, והשפיע רבות על לימוד פנימיות התורה בדור האחרון.

השוואה בין גישות הפרשנים

השוואה בין גישותיהם של ארבעת הפרשנים שהוזכרו מגלה מגוון רחב של גישות פרשניות. רש"י מייצג את הגישה המאוזנת, המשלבת בין פשט למדרש תוך דגש על הסבר בהיר ותמציתי. הרמב"ן מייצג גישה מעמיקה ורב-תחומית, המשלבת בין פשט, דרש וסוד (מדרכי הפירוש של המקרא). הרשב"ם מייצג את הקוטב הקיצוני של הדבקות בפשט, תוך נכונות לסטות מפירושי חז"ל. הרב שלום אביחצירא מייצג גישה מודרנית המתמקדת ברובד הסוד והקבלה, תוך יישומו על פסוקי המקרא. כל אחד מהפרשנים תרם תרומה ייחודית להבנת המקרא ולהעשרת עולם הפרשנות היהודי. השוני בגישותיהם מדגים את העושר והגיוון הקיימים במסורת הפרשנית היהודית לאורך הדורות.

השפעת הפרשנים על לימוד התורה

השפעתם של פרשני המקרא הגדולים על לימוד התורה בעם ישראל הייתה עצומה ונמשכת עד ימינו. פירושו של רש"י הפך לחלק בלתי נפרד מלימוד החומש, והוא נלמד בכל בית ספר יהודי ברחבי העולם. פירושי הרמב"ן נחשבים למקור עיון מעמיק ולמדני, ונלמדים בעיקר בישיבות ובבתי מדרש. פירושי הרשב"ם, למרות שלא זכו לתפוצה רחבה בעבר, זוכים כיום להתעניינות מחודשת בקרב לומדי תורה המעוניינים בהבנת פשט המקרא. פירושיו של הרב שלום אביחצירא תרמו להתעוררות העניין בלימוד הקבלה ופנימיות התורה בדור האחרון. כל אחד מהפרשנים הללו פתח צוהר לעולם עשיר של משמעויות ורבדים בתורה, והעשיר את עולם הלימוד היהודי. גישותיהם השונות מאפשרות לכל לומד למצוא את הדרך המתאימה לו בהבנת דברי התורה ומשמעותם.

סיכום ומבט לעתיד

פרשנות המקרא היהודית היא מסורת עשירה ומתמשכת, שהתפתחה לאורך אלפי שנים. הפרשנים הגדולים שנסקרו במאמר זה - רש"י, רמב"ן, רשב"ם והרב שלום אביחצירא - מייצגים תחנות חשובות בהתפתחות זו. כל אחד מהם תרם תרומה ייחודית להבנת המקרא ולהעשרת עולם הלימוד היהודי. בימינו, עם התפתחות המחקר המדעי של המקרא מחד, והתעוררות העניין בלימודי קבלה ופנימיות התורה מאידך, נפתחים אופקים חדשים בפרשנות המקרא. פרשנים ומחברים בני זמננו ממשיכים לחדש ולהעמיק בהבנת דברי התורה, תוך שהם נשענים על מסורת הפרשנות העשירה שקדמה להם. נראה כי גם בעתיד ימשיך עולם פרשנות המקרא היהודי להתפתח ולהתחדש, תוך שמירה על הקשר העמוק למסורת ולמורשת הפרשנית העשירה. בהצלחה ! 


מודעות





פתרון 2 אותיות: 
פתרון 4 אותיות: קמחי, ראב"ע, רלב"ג, רמב"ן, רשב"ם
פתרון 5 אותיות: מיוחס, מלבי"ם, קסוטו
פתרון 6 אותיות: קאסוטו 
פתרון 7 אותיות: אברבנאל, אונקלוס
פתרון 8 אותיות ומעלה:
פתרון של שתי מילים ומעלה: אבן עזרא, יהודה חיוג, יצחק אברבנאל, רבי מיוחס (מראשוני פרשני המקרא), רבינו בחיי

ביטויים דומים: מפרשני המקרא תשבץ, מפרשני המקרא תשחץ, מפרשני המקרא מילון, מפרשני המקרא פירוש, מפרשני המקרא 4 אותיותמגדולי פרשני המקרא 3 אותיות
מחפשים תשובות נוספות - השתמשו בתיבת החיפוש בראש הדף.
עזרנו לכם למצוא את הפתרון ? תפרגנו לנו בלייק! 
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!

13 תגובות:

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו