רשמו את ההגדרה, וגלו את התשובה!
מי שאוהב את הפתרונות שלנו, יאהב גם את העמוד שלנו! :-)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון החסר? פרגנו לנו בלייק! כי אם אתם חובבי תשבצים ואוהבים לאתגר את עצמכם – זה המקום בשבילכם.
אתר מורדו מכיל מאגר גדול של הגדרות תשבצים ותשחצים המתעדכנים באופן שוטף. לנוחיותכם, לכל הגדרה קיים מגוון רחב של פתרונות לפי סדר האלף בית ומספר המילים.
אז לחצו לייק ולחיצה שנייה לאישור >>

מודעות


חלק מחגורת הכתף | חלק מחגורת הכתף תשבץ

מורדו פתרון תשחצים ותשבצים - כי ידע לא קונים בכסף.
הפעם קבלנו את ההגדרה חלק מחגורת הכתף. בכמה צעדים פשוטים נמצא את הפתרון המבוקש. הביטוי "עצם הבריח" יכול להופיע במדור התשחצים בעיתונים היומיים, בשבועונים, בירחונים, בחוברות תשבצים או במגזינים השונים.

לרשותכם ייסדנו את מילון התשבצים - מורדו, שיסייע לכם לפתור את התשחץ במהירות ובקלות. ראשית, נסתכל על ההגדרה חלק מחגורת הכתף בתשחץ, ונמנה את מספר המשבצות המרכיבות את הפתרון. אחר כך נגולל את המסך מטה, ומיד יופיע מאגר של תשובות אפשריות. על מנת להקל על החיפוש שבצנו את התשובות לפי סדר האלפבית. אז למה אתם מחכים - בואו למצוא את התשובה הנכונה. 

מהי עצם ותפקידיה בגוף

העצם היא רקמת חיבור קשה וצפופה המהווה את אבן הבניין המרכזית של השלד בחולייתנים. מעבר לתפקידה הבסיסי בהענקת צורה ותמיכה לגוף, העצם ממלאת מגוון תפקידים חיוניים. היא מאפשרת תנועה באמצעות חיבור לשרירים, מגנה על איברים פנימיים חיוניים, משמשת כמאגר למינרלים חשובים ומשתתפת בתהליך ייצור תאי הדם. מעניין לציין כי מספר העצמות בגוף האדם משתנה לאורך החיים: בעוד שלפעוט יש כ-270 עצמות, בגוף המבוגר נמצאות רק כ-206 עצמות. הפער נובע מתהליך התאחות טבעי של עצמות מסוימות במהלך הגדילה וההתפתחות. הבנת מבנה העצם ותפקודיה מהווה בסיס חשוב להבנת מערכת השלד כולה ותרומתה לתפקוד הגוף.

מבנה העצם ותכונותיה

העצם מתאפיינת במבנה ייחודי המשלב קשיחות עם גמישות מסוימת. החלק החיצוני של העצם מורכב מרקמת עצם צפופה, המעניקה לה את חוזקה ועמידותה. לעומת זאת, החלק הפנימי של העצם בנוי מרקמת עצם ספוגית, המורכבת מרשת של קורות ולוחיות דקות היוצרות מבנה דמוי כוורת. מבנה זה מקנה לעצם קלות יחסית תוך שמירה על חוזק מרבי. תכונה ייחודית נוספת של העצם היא היותה רקמה דינמית, העוברת תהליך מתמיד של בנייה והרס. תהליך זה, הנקרא תחלופה, מושפע מגורמים שונים כגון גירויים מכניים, השפעות הורמונליות ותזונה. עם הגיל, קצב ההרס עולה על קצב הבנייה, מה שמוביל להיחלשות העצם ולסיכון מוגבר לשברים. הבנת תהליך זה חיונית לפיתוח אסטרטגיות למניעת אובדן מסת עצם ולטיפול במחלות עצם כגון אוסטאופורוזיס.

סוגי עצמות בגוף האדם

בגוף האדם קיימים חמישה סוגים עיקריים של עצמות, כל אחד בעל מבנה ותפקוד ייחודיים. העצמות הארוכות, כגון עצמות הזרוע והירך, מורכבות מגוף העצם (דיאפיזה) וקצוות העצם (אפיפיזות). הן מאופיינות בחלל מרכזי המכיל מח עצם ומשמשות בעיקר לתנועה ונשיאת משקל. העצמות השטוחות, כמו עצמות הגולגולת, בנויות משלוש שכבות: שתי שכבות חיצוניות של עצם צפופה ושכבה פנימית של עצם ספוגית. הן מספקות הגנה לאיברים פנימיים ומשמשות כמשטח לחיבור שרירים. העצמות הקצרות, הנמצאות בעיקר בשורש כף היד והרגל, מאופיינות בצורתן הקובייתית ומסייעות בתנועות עדינות. העצמות הלא רגולריות, כמו חוליות עמוד השדרה, בעלות צורה מורכבת המותאמת לתפקידן הספציפי. לבסוף, העצמות הססמואידיות, כמו עצם הפיקה בברך, משולבות בתוך גידים ומשפרות את יעילות פעולת השרירים. הכרת הסוגים השונים של העצמות מסייעת בהבנת המורכבות והגיוון של מערכת השלד האנושית.

מבנה מיקרוסקופי של רקמת העצם

ברמה המיקרוסקופית, רקמת העצם הצפופה מורכבת ממבנים מיוחדים הנקראים מערכות האוורס או אוסטאונים. כל מערכת האוורס בנויה כגליל סביב תעלה מרכזית - תעלת האוורס - המכילה כלי דם ועצבים. סביב התעלה מסודרות 4-20 לוחיות מעגליות, כשבין כל לוחית נמצאים סיבי קולגן בזווית שונה, מה שמעניק לעצם את חוזקה. בין האוסטאונים נמצאות מערכות בין-רקמתיות, שהן שרידים של אוסטאונים ישנים. בנוסף לתעלות האוורס, קיימות תעלות פולקמן ההולכות באלכסון ומחברות בין תעלות האוורס למסב העצם החיצוני. מבנה מורכב זה מאפשר אספקת דם ומזון לכל חלקי העצם, וכן פינוי פסולת, מה שמאפשר לעצם להיות רקמה חיה ומתחדשת. הבנת המבנה המיקרוסקופי של העצם חיונית לפיתוח טיפולים חדשניים במחלות עצם ולשיפור תהליכי ריפוי שברים.

עצם הבריח: מבנה ותפקיד

עצם הבריח, הידועה גם כקלוויקולה, היא עצם ייחודית המהווה חלק מחגורת הכתף. ממוקמת בין עצם החזה לעצם השכם, עצם הבריח היא העצם היחידה המחברת את הגפה העליונה לשלד הציר. צורתה המיוחדת, הדומה לאות S מאורכת, מאפשרת לה למלא תפקיד חשוב בתנועת הזרוע ובייצוב חגורת הכתף. עצם הבריח ארוכה יותר, צרה יותר ומפותלת יותר בגברים לעומת נשים, הבדל המשקף את ההתאמות האנטומיות בין המינים. תפקידה העיקרי הוא להרחיק את הזרוע מהגו, מה שמאפשר טווח תנועה רחב יותר לגפה העליונה. בנוסף, עצם הבריח מספקת הגנה לכלי דם ועצבים חשובים העוברים מתחתיה, כולל העורק והווריד התת-בריחיים. הבנת המבנה והתפקוד של עצם הבריח חיונית לא רק מבחינה אנטומית, אלא גם בהקשר של טיפול בפציעות ספורט ובשיקום לאחר שברים באזור זה.

חיבורים שריריים לעצם הבריח

עצם הבריח משמשת כנקודת עיגון למספר שרירים חשובים, מה שהופך אותה למרכיב מפתח בתנועת הזרוע והצוואר. השרירים העיקריים המתחברים לעצם הבריח כוללים את שריר הדלתא, המשתתף בהרמת הזרוע ובסיבובה; שריר החזה הגדול, המסייע בקירוב הזרוע לגוף ובסיבובה פנימה; ושריר הטרפז, המעורב בתנועות הכתף והצוואר. בנוסף, השריר התת-בריחי מחבר בין עצם החזה לעצם הבריח ומסייע בייצוב העצם ובהורדתה. שריר עצם החזה, הבריח והזיז הפיטמתי משתתף בתנועות הצוואר. מערכת מורכבת זו של חיבורים שריריים מאפשרת טווח תנועה רחב ומדויק של הזרוע והכתף, תוך שמירה על יציבות חגורת הכתף. הבנת מערכת החיבורים השריריים לעצם הבריח חיונית לאבחון וטיפול בבעיות תנועה של הגפה העליונה ולפיתוח תוכניות שיקום יעילות לאחר פציעות באזור זה.

שברים בעצם הבריח ודרכי טיפול

שברים בעצם הבריח הם מהשברים הנפוצים ביותר, מהווים כ-5% מכלל השברים המטופלים בחדרי מיון. הם שכיחים במיוחד בקרב גברים ובעיקר כתוצאה מפעילות ספורטיבית או תאונות. רוב השברים (כ-80%) מתרחשים בשליש האמצעי של העצם. הטיפול בשברי עצם הבריח מתחלק לשני סוגים עיקריים: טיפול שמרני וטיפול ניתוחי. הטיפול השמרני, הנפוץ יותר, מבוסס על קיבוע היד באמצעות מתלה או רצועה, ומאפשר לגוף לרפא את השבר באופן טבעי. יתרונו העיקרי הוא הימנעות מסיכוני ניתוח, אך לעיתים עלול להוביל לקיצור העצם או לאיחוי לא מושלם. הטיפול הניתוחי, לעומת זאת, כולל חיבור חלקי העצם באמצעות פלטת מתכת או פין תוך-לשדי. שיטה זו מאפשרת ריפוי מהיר יותר וסיכוי גבוה יותר לחזרה לתפקוד מלא, אך כרוכה בסיכונים כגון זיהום או פגיעה בעצבים. בשנים האחרונות, טכניקות ניתוחיות חדשניות כמו ניתוח זעיר פולשני מציעות אפשרות ביניים המשלבת את יתרונות שתי הגישות. הבחירה בשיטת הטיפול תלויה בגורמים רבים, כולל גיל המטופל, מיקום וחומרת השבר, ורמת הפעילות הגופנית הרצויה לאחר ההחלמה. בהצלחה !



מודעות





תשובה 2 אותיות: 
תשובה 3 אותיות: 
תשובה 4 אותיות:  
תשובה 5 אותיות:
תשובה 6 אותיות: 
תשובה 7 אותיות: 
תשובה (מיוחד מ-8 אותיות): עצם הבריח, עצם הצוואר, קלביקולה (קלוויקולה / חלק מחגורת הכתף, עצם הבריח)
עזרנו לכם למצוא את הפתרון ? תפרגנו לנו בלייק! 
יש לכם פתרון אחר להציע? כתבו לנו בתיבת התגובות!

2 תגובות:

יש לכם פתרון אחר להציע ? רשמו אותו כאן. תודה!

מורדו סודוקו להדפסה. בשלוש רמות: קל, בינוני וקשה. לחצו על הבאנר למעבר לסודוקו